torsdag, december 14, 2006

Tomtetåg på Luciadagen

Nu har jag varit borta från bebisen några timmar för första gången. Jag var på julfesten på jobbet mellan 18.00 och 23.00. Det var jättetrevligt även om jag mot slutet av kvällen längtade hem, till kolik och allt. Jag hade pumpat ur två fulla flaskor med mjölk till lilleman men när jag ringde hem för att kolla läget strax efter 22.00 så hade båda flaskorna gått åt, plus att maken hade fått ta till den extra reserven vi hade i skåpet med ersättning att använda i nödfall. Det är visst en hungrig bebis vi har. Det är väl så att när man ammar så är det lite svårt att ha koll på exakt hur mycket barnet äter eftersom man bara langar fram bröstet utan att tänka på hur ofta och dessutom vet man ju inte hur mycket mjölk han får ut från varje bröst. Det verkar vara en hel del med andra ord.



Imorse tog vi oss till dagis hela familjen för luciafirande kl. 07.30. Vid den tiden sover jag djupt i vanliga fall eftersom det då äntligen är "natt" för mig. Otroligt nog så somnade lillebror i min famn igårkväll vid midnatt och istället för att gå upp och lägga mig eller vänta på att han vaknar så lutade jag mig försiktigt ner i soffan tills jag låg ner med honom på mitt bröst, och sen somnade jag också ett tag. Han sov nästan hela natten med amningspauser (!!!!!!). Jag däremot sov nästan inget alls eftersom min dygnsrytm är helt åt skogen och jag inte är van att sova vid den tiden. Men jag låg iallafall och vilade och slumrade till under hela natten ända till 06.30 då jag klev upp och väckte resten av familjen inför lucia.

Luciatåget var så otroligt fint. Jag har nog aldrig sett så många tomtar i ett luciatåg som idag. Tåget bestod av en lucia, en tärna, fyra pepparkaksgubbar och drygt 20 tomtar. Storebror körde samma visa som varje år först när vi kom till dagis och sa "jag tänker inte vara med", men han ändrade sig en stund senare när han fått tänka över saken och leka med sina kompisar.



Oj. nu vill lillebror ha mat igen. Bäst att skynda sig innan han hojtar högt. Stackarn är redan hes.

1 kommentar:

  1. Anonym09:40

    hihihi, det måste ha varit världens sötaste tomtetåg! :-)

    SvaraRadera