lördag, december 31, 2005

Sista dagen på året

Det artar sig till att bli en riktigt bra nyårsafton.

Idag firar sambon och jag att vi varit förlovade i åtta år. Japp. Ni hörde rätt. Förlovade. I. Åtta. År. Det är ett tag.



Sonen klev upp strax efter nio, det är soligt ute, -4 grader och massor av snö.

Vi skall ut till ormbergsbacken och åka bob (snowracer, rattkälke), pulka och grilla korv. Sen mot kvällen kommer F och P hit och skall käka trerätters hos oss.



Jag stod igårkväll och gjorde Pommes Anna och semifreddo till efterrätt (snott av Tina på TV). Fast jag pepprade semifreddon med lite krossad vit choklad också, jag kan bara inte låta en efterrätt vara ifred som på receptet. Slängde även ihop en murkelsås igår, så idag skall jag koka ihop rödvinssåsen, och sen är det bara förrätten (toast med räkor och avocado typ), grönsakerna till varmrätten, den helstekta oxfilén och den varma kolasåsen till efterrätten kvar.

Jag skall passa på att frossa i ostbricka också. Köpte ostar, kex och frukt igår, på Ica Maxi, så jag kommer nog att rulla i säng inatt.
Alkoholen tänker jag däremot låta bli. Jag har lovat att köra bil så vi kan åka och titta på fyrverkerier. Jag håller mig till alkoholfri cider ikväll, och jag är rätt så säker på att jag kommer att vara väldigt nöjd över det imorgon när jag inte är bakis som resten av befolkningen i landet.




Appropå Ica Maxi, så bönade och bad ungarna om att få gå till leksaksavdelningen själva och titta om de hittade något för sina 30 kronor som de fick av mig. Jag gav med mig och lät dem gå dit. Efter en stund hör jag över hela butiken: "ett kundmeddelande: kan Ina xxxx komma till leksaksavdelningen. Dina barn väntar på dig.".

Det visade sig att de hade "letat" efter mig. Jag som stod kvar på istort sett samma ställe vid grönsakerna. Jag blev något arg över att behöva höra mitt namn ropas ut i högtalarna, även om jag medger att det var driftigt av dottern att ordna det när hon inte kunde hitta mig.



Nu skall jag laga mer mat.

2 kommentarer:

  1. Gott nytt år. Vi ska oxå äta Tinas efterrätt. Men vi hade ingen Punch hemma så det fick bli konjac....få se hur det blir. Hoppas ni får en bra nyårsafton.
    Cia

    SvaraRadera
  2. Anonym16:10

    *hehe* Vill oxå höra mitt namn ropas ut över hela Maxi ;))

    Du e´ inte den enda nyktra svensk ikväll, här är en till ;)

    Kram & Gott nytt år!!

    /milla

    SvaraRadera