fredag, september 10, 2010

Tidiga morgonar i tomma korridorer

Det är något visst med tomma skolbyggnader tidigt, tidigt på morgonen.
Korridorerna ekar tomma, hall efter hall av låsta skåp, klotter på väggar, stengolv, tegelväggar, målad väv. Scheman och anslag om aktiviteter, nummer på dörrar och ständigt det där ekot av mina egna steg och suset av ventilationen.

Min fantasi har alltid varit alldeles för livlig och jag har med hjälp av mp3 spelaren och många års träning lyckats tygla den tillräckligt för att hålla nerverna i schack när jag ensam släpar in min tunga vagn i den ena tomma lokalen efter den andra.

Dagens arbete tillbringades innanför en av dessa blå ståldörrar i en källare. Den här lilla figuren skulle väl förmodligen göra platsen lite trevligare, men små tecknade barn utan ögon ger mig en lite creepy känsla.
Inne i lokalen; svarta väggar, röda sammetsdraperier. Det har varit någon slags filmlokal förut.
Mitt på väggen denna "reservutgång".
När skall den användas? Hur skall man ta sig ut där? eller vad kommer krypandes in genom hålet som måste finnas där innanför?
Det är tankar som jag stillar med en trevlig deckare och ett mord eller två.

2 kommentarer:

  1. how very spooky
    institutions-spooky

    men människa
    hur - HUR - kan du spela MP3?!?

    då HÖR du ju inte när något kommer!!!
    Kan det BLI mer skräckfilm än så utan att du laddar ur din mobil också, och tar av dig så att du bara har ett tunt linne på dig?

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Förnekelse. That's the way to do it.

    SvaraRadera