onsdag, december 15, 2010

Julstjärnor


Och så blev det dags för årets julstjärnebak.
Har man finska rötter, som jag, så blir det ingen riktig jul utan julstjärnor. Jag har bloggat recept förut, men det tål att skrivas igen. Det är löjligt enkelt och väldigt gott.

Men jag måste även upprepa det här; gå inte på det där receptet med sylt! Det skall inte vara sylt i mitten på julstjärnorna, det skall vara plommon! Annars är det bara fejkstjärnor.

Till receptet då:

För 10 julstjärnor,

1 paket smördegsplattor (med 5 plattor i paketet)
1 påse torkade plommon
1 ägg
(ev. kristyr dvs köpes eller så blandar man florsocker med vatten/äggvita/citronsaft till rätt konsistens och ringlar över.)

Häll plommonen i en kastrull med lite vatten och sätt på plattan. Sen får plommonen koka ihop på svag värme med rejäl omrörning lite då och då. Man kan göra plommonsmeten kvällen innan och låta den stå i kylen över natten och kallna om man vill. Det går bra vilket som.

Tina de frysta smördegsplattorna lite grann. och skär dem sedan mitt itu så att du får två fyrkanter av varje platta. Enklast är att använda en pizza slicer (rullkniv).

Skär sedan in ett jack i varje hörn av fyrkanten. Sätt en klick plommonsmet i mitten och nyp ihop varannan flik så att det bildas en stjärna. Lägg på bakplåtspapper i en långpanna och pensla stjärnorna med uppvispat ägg. Grädda ca 10-12 minuter i 225 grader (eller tills de fått lite färg).

Ringla eventuellt över lite kristyr. De blir lite sötare då. Det gör man som man gillar.

Klart!

Själv köpte jag tre paket smördegsplattor och snodde ihop stjärnor i ett nafs. De går åt hos oss, så det är lika bra att göra många.

1 kommentar:

  1. Perfekt tajmat recept - bara härom dagen pratade jag med syrran om hur sugen jag var på julstjärnor. Och nu vet jag hur! :-)

    SvaraRadera