tisdag, juni 12, 2007

Jag vill sova!

Försöker hitta tid att läsa Elisabeth Pantleys bok om hur man får bebisar att sova hela natten utan någon gråtmetod. "The no-cry sleep solution" eller "Somna utan gråt".

Problemet just nu är bara att jag är så aptrött att jag inte orkar läsa den för att lösa de nattliga väckningarna som snarare sammanfattas som "The no-sleep cry solution" eller "Gråta utan sömn".



Imorgon börjar maken jobba halvtid igen på försök och jag skall gå ner på halvtidssjukskrivning. Jag hoppas verkligen att det funkar och att ryggen håller, jag är så jävla less på att gå och känna mig som en handikappad latmask, bara för att inte kroppen vill som jag vill.

Huset ser för jävligt ut med renoveringsstök upp över öronen och i den här takten lär jag knappast få någon nominering till årets mamma. Här frodas dammråttorna överallt utom där bebisen försöker lära sig att krypa, men han får hålla sig till en begränsad del av vardagsrummet, för mer än så orkar jag inte dammsuga. Faktiskt.



I övrigt är allt bara fine and dandy. Fasaden på huset ruttnar och behöver målas om. Skåpen i köket väller över av saker som jag knappt använder men som jag inte orkar rensa ur. Bastun är visserligen utriven, men vi har absolut inte tid att börja bygga ny nu, för vi måste ju först måla om huset. Samtidigt tar jordgubbsplantorna över min rabatt och rabarberna växer sig enorma, och mer än god paj ger de mig dåligt samvete.



Oh well. Jag skall sluta klaga över mina I-landsproblem och gå och sova.

5 kommentarer:

  1. Man blir GALEN av att inte få sova. Det är sanningen. Så slappna av (myyycket lättare sagt än gjort) Jag förstår verkligen hur du känner dig, jag har också varit så trött! Och inget me rkonstruktivt har jag att komma med heller. Utom: Styrkekram!

    SvaraRadera
  2. cecilia: Men det känns alltid bättre att höra från andra som vet hur det känns. Styrkekramar via nätet värmer bra! :-)

    SvaraRadera
  3. Vi körde någonting som jag döpte till AnnaWahlgren-light när Lilla My var sju månader. Dvs jag använde teknikerna för SovaHelaNatten-kuren men jag la inget dagsschema för tupplurarna. Det fungerade faktiskt strålande. Tre nätter och sedan sov lilla damen hela nätterna och gör så än idag (hon har just fyllt 1 år).

    SHN är inte som femminutersmetoden, den kändes snäll mot barnet och gick bara ut på att på ett bra sätt lära henne att på nätterna händer ingenting, då sover man bara.

    Så om du går på knäna är det någonting jag rekommenderar varmt. Man orkar inte existera utan sömn hur gärna man än vill. Och banne mig inte om man levt med sömnunderskott sedan barnet kom.

    Lycka till och hoppas att det löser sig
    Kramar

    SvaraRadera
  4. anna: Tack för tipset. Jag skall helt klart ta och kolla upp det där närmare. Jag har en vän som också har kört SHN och det har tydligen funkat ganska bra.

    SvaraRadera
  5. Jag säger som jag alltid säger: man blir dum i huvudet av sömnbrist. Man slutar liksom funka i huvudet. Kan såklart bara prata för mig själv, men ändå... Huga. Hoppas det blir mer sömn för er snart.

    SvaraRadera