måndag, juli 14, 2008

Reality bites

Fatta fetångest jag har. Alltså inte fetångest utan ångest över att vara fet. Fast den ångesten är visserligen också fet så okej då. Fetångest. Both ways.
I sjutton happy fucking losing kilo var jag nöjd, nöjdare, men aldrig nöjdast. Trots att vågen pekade neråt mest hela tiden iallfall.
Åtta månader av stenhårt slit i gymet och vettig mathållning.

Nu istället har lyckan över min personliga bedrift blivit lite naggad i kanten när jag ser mig i spegeln och bara vill skrika ut min ångest över hur helvets jävla stor jag fortfarande är.

Fan att det skall vara en sådan berg och dalbana det här. Upp som en sol och kanske inte ner som en pannkaka men lite mer dalande iallafall. Going down av någon anledning. Säg mig bara varför. Jag fattar inget själv. Inte mer än att jag suckar högljutt ständigt och jämt och när maken frågar vad som är fel så hasplar jag bara ur mig "jag är så fet" och när han säger "nej du är fin" så tror jag honom inte och tänker att han ljuger så det börjar pysa rök ur öronen snart.
Jag är inte nöjd.

Och visserligen har jag insett att trots att jag hela tiden visste att det inte är realistiskt att tappa 25-30 pannor på ett år bara sådär, och att det här kanske är ett tvåårs projekt eller så, så trodde jag nog mer om mig själv. Hur jag nu kunde ha högre förväntningar än jag redan har infriat, det kan man ju undra. Det låter närmast befängt om jag ser mig i backspegeln på hur mycket och hur ihärdigt jag har kämpat.
Problemet är att min mentala bild av mig själv var smal, snygg och muskulös till bröllopsdagen, men igår när dagen var inne så kände jag mig mest plufsig och inte ett dugg snygg.
Och reality bites en stor jävla tugga av min självkänsla.
Det kan vara därför jag är så nere.

4 kommentarer:

  1. Anonym18:38

    Tänk possitivt, Du ina har gjort det JÄTTE bra att gått ner 17kg på dessa månader, det är skit bra. Du går ju inte upp i kilona nu, tänk på att ta det lugnt en liten stund och tänk kanske ut ett nytt mål. Du klarade inte att vara "trådsmal" men du är ju fucking 17kg och hur många storlekar??? smalare. Det är en stor bedrift. Beach 2009 17kg minder kanske är ett nytt mål ;) & en bra/bättre rygg. Du har ju haft ett helvete med ryggen oxå. Om inte hela kroppen är med så blir det ju käppar i hjulet. Tänk oxå på att du har ju fått bort fett och trollat dit muskler iställer. Muskler väger mer än fett. Viktigaste är inte vad det står på vågen utan vad som står på kläderna.

    Ursäkta det blev långt. Jag ville bara säga att:
    Ina du har gjort en STOR insats med din kropp och hälsa. VAR STOLT njut av att du har blivit mindre och fortsätt att jobba med din kropp.

    Jag gjorde så att jag tog på mig ett gammalt plag som en påminnelse hur stor jag var innan min vikt resa, det var en upplevelse igen, man blev taggade att fortsätta.

    och till helt annat: Tack så hjärtligt mycke att jag fick låna dina fjärilar

    SvaraRadera
  2. Men det 'ska' väl ta tid?
    Du är duktig.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:17

    jag känner igen känslan!!
    Gör som Anna tipsade, prova ett plagg som du krympt ur!!
    Ett annat tips är att packa några kassar med 17 kg mjöl eller något annat och lyft!! Du har gjort det så otroligt bra!! Och detta trots en dålig rygg och småbarn!!! Du är en inspiration!!
    Visst vill man att det ska gå fort, helst över en natt, men en lite långsammare viktminskning blir ofta mer hållbar!
    /Camilla i Piteå

    SvaraRadera
  4. Ja det är klart att det skall ta tid. Jag vet ju det själv. Det känns bara så otroligt jobbigt ibland.

    SvaraRadera