tisdag, december 18, 2007

Pad Thai med kyckling - Ina style

Jag har inga exakta mått eller så.. utan kör mest på känsla beroende på hur mycket jag vill att det skall smaka av olika saker.

Jag brukar göra 1-2 portioner åt gången, annars blir det mest en gegga. Fast jag steker all kyckling färdigt först så att jag kan ta lagom mycket av den stekta kycklingen i woken och sedan ösa på med resten.


Ingridienser:

Kycklingfilé i strimlor

risnudlar (jag har använt de lite bredare Santa Marias Glass noodles, finns i asienhyllan på typ kvantum)

böngroddar på burk (asienhyllan)

vitlök, hackad i små bitar

olja (inte oliv, utan hellre vanlig matolja)

hackade jordnötter

thai sweet chili sauce

fisksås (liten flaska i asienhyllan)

lite socker (jag brukar använda farinsocker eller råsocker, men det går säkert lika bra med vanligt)

Lime! några stycken

Sambal Oelek

(om det finns så köp gärna "Blue Dragons Pad Thai sauce")

ägg (ett ägg till 1-2 portioner)


Gör såhär:

Strimla kycklingfilén. Blötlägg risnudlarna i kallt vatten (skall INTE koka) tills de är mjuka men med lite tuggmotstånd, för de skall ju wokas också).

Hacka vitlök. Hacka jordnötter fint till små bitar, (jag brukar köra i mixern, men det går säkert lika bra för hand annars).

Ta fram allt du behöver för att woka så att du har allt nära till hands. Skär limen i halvor (massera den lite innan så går det lättare att få ur saften). Häll av vattnet från böngroddarna.

Ta fram woken och häll på ganska mycket olja. Stek kycklingen. Salta lite och ta den åt sidan bort från woken.


När du sedan börjar, gör bara en till två portioner åt gången. Det är enklast att få en bra konsistens med lagom kryddning.


häll olja i woken, och hetta upp till jättevarmt!

lägg i kycklingen, men på sidan av woken, inte i oljepölen i mitten.

Häll i vitlök (det skall vara ganska mycket vitlök!), socker (ca 1 msk till 1-2 portioner), sambal (mängd beroende på hur starkt du vill ha, jag brukar köra ca 0.5 tsk per portion till vuxna, och skippa sambal helt när jag gör till barn eller fega vuxna som inte gillar stark mat), jordnötter och thai sweet chili sås. Häll i fisksås. Häll i böngroddar och fräs med, och sedan de mjuka nudlarna. Fräs runt lite. (Häll på pad thai-sås om ni har hittat det, men det går bra utan också). Om de känns som att nudlarna är lite torra och det fastnar mycket, häll på mer olja (det är ingen smalmat det här!).

Pressa på rejält med lime och gör lite plats i woken och knäck i ett ägg, rör om i ägget tills det börjar stelna och vispa sen runt det med resten av maten.

Smaka av (ibland behövs lite salt) och det är klart!


Det sista man gör är att serverar med en limehalva och jordnötshack så att man kan pressa lime över och strö jordnötter över maten.


Det är bara att köra hårt och leka lite så blir det skitbra!!!

1 kommentar:

  1. Anonym08:48

    mmmm, en middag jag sent kommer att glömma...

    SvaraRadera