söndag, december 16, 2007

Vi har blivit med gran

Idag har vi varit ut och sågat oss en julgran.

Varje år är det samma visa.


D: I år tar vi en liten gran.

Jag: Aldrig. Den skall vara stor och tät.

D: Men varför då? Den tar ju så mycket plats.

Jag: Meh, vad spelar det för roll. Granen skall vara stor.

D: Den tar ju upp hela vardagsrummet. Vi har väl tillräckligt trångt.

Jag: Det är aldrig för trångt för en gran. Den skall vara stor. Punkt.


Lite senare...


D: Den här är väl fin.

Jag: Den är för liten.


Lite senare...


D: Den här då?

Jag: Den är för gles. Och för liten. Jag vill ha en diseneygran.

D: *mutter, mutter*


Lite senare...

D: Men den här är väl jättefin. Den tar vi!

Jag: njaaa... men tänk om jag hittar en annan mycket finare gran alldeles snart. Då kommer jag att ångra mig!

D: *suck*


En timma senare...


D: Alltså nu MÅSTE vi åka hem. Folk väntar ju på oss!

Jag: Bara en minut till!


15 minuter senare...


Jag: Okej. Vi tar väl den där granen som du tyckte så mycket om då.

D: *skyndar sig dit och sågar för brinnande livet*


10 minuter senare (när granen sitter fast på biltaket, och vi träffar svärmor och hennes sambo som gett oss lov att såga gran).


Jag: Det var så svårt att välja. Tänk om jag hittar en ännu finare när vi redan sågat en.

Svärmors sambo (Ss): Ja, men det finns några jättefina på vägen hem som ni inte har sett ännu.

Jag: Åh nej! Vi har ju redan tagit en gran!!

Ss: Men ni kan ju ta en till om ni vill.

Jag: ÅH! tack!

D: *suck*


5 minuter senare på väg hem i bilen.

Jag: AAHHH!! KOLLA GRANEN!!!!

D: Men den var ju gigantisk och jätteful.

Jag: Det är jättefin. Det är ju så den skall se ut.

D: Den ser ut som en stor boll.

Jag: Men det skall ju vara så. Jättetät med massor av små ljus. Precis som i USA.

D: Jag vill ha en svensk gran som jag hade när jag var liten.

Jag: Du menar att du vill ha en ful gles gran.

D: Svenska granar är fina.

Jag: Glesa granar är inte fina. *suck*. Okej då. Vi tar inte den där. Men bara för att den är typ två meter bred och förmodligen inte ryms inomhus.

4 kommentarer:

  1. Anonym08:19

    sitter och småskrattar när jag läser om din beslutsångest och tänker att det är nog tur att vi har plastgranen på vinden :-)
    du får ta kort när den är färdigklädd...
    vet inte ens om den kommer upp när vi inte ska vara hemma över julen.
    hoppas att du har haft en bra helg utan allt för mycket ont.

    SvaraRadera
  2. Anonym08:47

    Jag kan faktiskt tycka lite synd om de granar som blir ratade. Och jag brukar propagera för granar med flera toppar, då får man ju ha flera stjärnor!

    SvaraRadera
  3. estersmamma: Vi hade faktiskt också en plastgran i garaget förut. En riktigt fin gran. Men det skall ju vara äkta vara. Bara riktiga granar de senaste tio åren nu.

    SvaraRadera
  4. es: Jag har inte heller något emot granar med dubbla toppar. Bara den är TÄT och fin. :-)

    SvaraRadera