onsdag, november 19, 2008

Att kasta sten i glashus

Jag läser på Allt om barn om lilla Ville som nästan kvävdes av sin Polarn & Pyret-overall, och förvånas över de hätska blogginläggen som länkar till artikeln. Jag blir helt bestört över att så många tycker att föräldrarna är idioter som borde anmälas till socialstyrelsen för att de lämnat sitt barn sovandes i bilen och att det minsann inte alls är Polarn & Pyrets fel som har konstruerat en overall med så stor luva att den är en potentiell kvävningsrisk.

För min del måste jag säga att jag tycker att det var modigt och bra gjort av föräldrarna att berätta om det hela och påtala bristen på overallen.
Att säga att "de borde ha haft bättre uppsikt över sitt barn och inte lämnat honom sovandes i bilen" är så otroligt korkat och nedvärderande. För om det nu är en absolut sanning, att man ständigt skall ha uppsikt över sitt sovande barn för att bli godkänd som förälder, så borde det rimligtvis vara förbjudet att låta barn sova utan uppsikt över huvud taget.

Hur många tycker att det är okej att låta barn sova utomhus hemma i vagnen, eller till och med på förskolan? Är det okej att låta barnen sova i eget rum, med stäng dörr? Hur skall du som förälder då veta om något händer när barnet sover?
När det gäller att sova i bil så går det inte att säga att det är helt förkastligt. Det handlar väl helt om vilken uppsikt föräldrarna har. Bor man ute i landsbygden, med bilen precis utanför dörren, där man kan ha minst lika mycket uppsikt över barnet som om det sov i vagn ute, eller inne med dörren stängd så kan man väl ändå inte generellt säga att ett barn som får ligga kvar och sova i bilen en stund har dåliga föräldrar. För det är knappast samma sak att ha barnet precis utanför sin egen ytterdörr som att lämna ett barn sovandes i bilen på en parkering när man går in och handlar. Dessutom hade samma sak kunnat hända en förälder som har bilstolen monterad i bilens baksäte. Hur många ser sitt sovande barnets ansikte i baksätet på bilen när ni sitter och kör?
Och man har garanterat mindre koll när barnen sover ute på förskolan och man som förälder är på sitt arbete, än när man har sitt barn i bilen utanför dörren eller i baksätet. Vi kanske borde anmäla alla föräldrar som låter överbelastad förskolepersonal ha ansvar för att ens barn sover utomhus mitt i vintern?

Hur många brukar låta barnen ligga inne och sova i sin säng på sommarkvällarna medan de själva sitter utomhus på uteplatsen och umgås med vänner och bekanta? Brister man som förälder i sin uppsyn över barnet då? Det är lätt att generalisera och kasta sten i glashus, när det i själva verket är så att det finns potentiella faror i situationer som de flesta skulle anse är ofarliga och kontrollerade.
Som exemplet med att lämna barnet sovande inomhus. Om det var du som satt utomhus med din familj på midsommarafton och ditt hus började brinna, är det då enbart du som förälder som har brustit i tillsyn? Är det bara du som skall ha skulden, trots att barnet sov inne i sin egen trygga säng i sitt eget trygga barnsäkrade hem? Eller är det värmepannetillverkaren till den bristfälliga värmepannan, eller är det elektroniktillverkaren till den felkonstruerade elektronikprylen som fattade eld?
När barnet dör, för att elden börjar så olyckligt, att ingen räddning för barnet finns, trots att föräldrarna är alldeles utanför på den egna villans gräsmatta, vem skall vi kollektivt beskylla då? Skall tillverkaren av den bristfälliga varan ta på sig en del av skulden och åtgärda problemet så att inte fler drabbas, eller skall vi bara ta fram stora pekfingret och ringa upp socialtjänsten och säga hur olämpliga föräldrarna är som lät barnet sova i sin säng, (eller i bilen, eller i vagnen på dagis).

Jag tycker att det är beklagligt att så många vill smutskasta föräldrarna till lilla Ville och helt fria Polarn & Pyret från att ha tillverkat en barnoverall som kan vara farlig för barn. Små barn somnar oftast när man är ute och går med vagnen eller är ute och åker bil. Är det för mycket begärt då att man som förälder åtminstone skall kunna lita på att kläderna barnet har på sig inte utgör fara för barnets liv, när de används på det sätt de är menade.
Huvor är gjorda för att ha på huvudet, och då skall det inte finnas risk för kvävning. Det är väl ändå en självklarhet!

8 kommentarer:

  1. Det känns lite otrevligt att bli kallad korkad måste jag säga. Man kan vända och vrida på det här hur mycket man vill och tycka vad man vill, men man har fortfarande rätt att tycka att det inte är okej att lämna ett sovande barn i en bil utan att för den sakens skull behöva bli kallad korkad.

    SvaraRadera
  2. helena: Självklart har man rätt att tycka att det inte är okej att lämna sovande barn i bil! Och jag ber om ursäkt om mitt plumpa ordval sårade dig och andra.
    Det jag blev så upprörd över, är att så många totalt idiotförklarade föräldrarna och tyckte att socialtjänsten borde bli inkopplad. Och detta i en situation där de inte har någon som helst vetskap i hur det faktiskt förhöll sig.
    Och att då ringa socialtjänsten och hävda att de är dåliga föräldrar, det tycker jag är om inte korkat så inte helt genomtänkt.
    Det är skillnad på att tycka att det inte är okej att lämna barn sovandes i bil, och på att ringa socialtjänsten på grund av en tidningsartikel om triggar igång ens värderingar och hur saker och ting borde vara.

    SvaraRadera
  3. Anonym16:49

    Håller med dig helt å hållet...

    SvaraRadera
  4. Anonym05:47

    Jag håller med dig. Om det är så att socialtjänsten borde komma och hämta ungar som sovit i bil så skulle jag inte ha kvar en enda av mina tre... De har dock vuxit upp, lever fortfarande och är hyfsat trevliga personer. Jag avskyr moralister som ska hålla på och tjafsa.

    SvaraRadera
  5. Vi glömmer det här nu va? =)

    SvaraRadera
  6. Folk är snabba på att döma andra ja, särskilt föräldrar. De ska ju klara av att vara precis överallt samtidigt. Jag har fått väldigt starka reaktioner på att Leo får sova ute i vagnen till exempel, trots att jag har uppsikt inifrån och ser vagnen hela tiden. Ändå utsätter jag honom för en större risk varje gång vi promenerar bredvid en trafikerad väg eller åker bil.

    SvaraRadera
  7. det där blev lite otydligt ser jag: vad jag menar är att personen i fråga blev upprörd över att han fick sova utomhus, men tycker det är helt normalt att åka bil tex.

    SvaraRadera
  8. e: Precis så tänker jag också.

    SvaraRadera