fredag, januari 16, 2009

Dags att byta ut giftet

Efter ett välplacerat telefonsamtal till doktorn imorse, med snyftningar om att jag inte står ut eftersom det känns som att ha magsjuka precis hela tiden, så har jag fått sluta med det där giftpenicillinet och får istället börja med en annan sort om ett par dagar.

För fy tusan.
Jag är fortfarande svag som ett darrande litet löv och ligger mest och gnyr i soffan om man bortser från när jag måste springa till toa för att hinna fram.
Ingen närmare beskrivning nödvändig.

10 kommentarer:

  1. Anonym15:39

    Usch, fy och blääää - tycker synd om dig ju! Inte skoj med penicillin som man blir kass i magen av - hoppas verkligen att du får en bättre sort nu sen då.

    Hur mår resten av familjen nu då?

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Anonym18:21

    Det här kanske är en självklarhet, men för säkerhets skull: Du tar väl någon form av probiotika, dvs tillskott av snälla magbakterier? Läkare borde ju alltid skriva ut sånt samtidigt som de skriver ut penicillin, men det funkar ju inte alltid så i praktiken...

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Ika: skojar du? Något sådant har jag aldrig ens hört talas om.
    Om du inte menar "ät fil tillsammans med penicillinet", för det är ungefär så långt de sträcker sig när det gäller råd i det här fallet.

    Jag skall byta till vanligt Kåvepenin på måndag istället.

    Men vad är probiotika då?

    SvaraRadera
  4. Anonym10:35

    Probiotika är väl det samma som tillskott med snälla magbakterier - finns att köpa i olika varianter på mataffären. Proviva fruktdrycker, olika filer och yoghurtar osv.

    SvaraRadera
  5. Anonym10:36

    Du får läsa på förpackningarna men oftast så heter sorterna något med "pro" har jag för mig och så står det att det är magnyttiga bakterier tillsatta.

    SvaraRadera
  6. Anonym12:46

    Pro Viva är en sort, och här i Finland finns också Gefilus - fast jag vet inte om Valio har den i sitt Sverige-sortiment?

    Apoteket brukar också ha snälla bakterier i tablettform. Det finns bland annat en sort som har ett speciellt hölje som inte löser upp sig i förtid, så att bakterierna säkert hamnar där de behövs bäst.

    Oavsett vilken typ av antibiotika man äter borde man alltid kombinera den med en kur snälla bakterier också, eftersom antibiotikan slår ut både goda och onda. Det sägs att 70 % av kroppens immunförsvaret sitter i magen, och jag har bekanta som med bestämdhet hävdar att de får färre förkylningar om de tar tillskott av goda bakterier.

    SvaraRadera
  7. jaaajaaa... proviva brukar jag äta. Tänkte mer på om jag missat om doktorn brukade skriva ut någon slags medicin för magen.

    SvaraRadera
  8. Bläurgh.
    Stackare.

    SvaraRadera
  9. Anonym11:08

    Med jesses vad ni år apa därborta. Håller varenda tumme på kroppen att ni snart ska må prima.

    Det är med sorg i hjärtat jag måste tala om för dig att det inte blir mer PSI-pass tillsammans... Jag har bytt träningsställe. Jag tränar, och framförallt simmar, numera på Nautilus. Simningen är underbar och jag älskar det. Bra träning dessutom. Jag kommer dock att sakna PSI och får du någon gången gratisträningar till en kompis så skulle jag bli överlycklig om jag fick göra dig sällskap på PSI:n

    Puss och Kram Milla
    www.metrobloggen.se/camillaslivochlustar

    SvaraRadera
  10. Anonym16:33

    Gå till en klassisk homeopat istället så slipper du gift som tar livet av ditt immunsystem.
    Svenska läkare har ingen koll på hur kroppen hänger ihop och skriver gladeligen ut mediciner som ger massor med biverkningar. Poison!
    Och självklart ska du äta probiotika!

    SvaraRadera