torsdag, januari 22, 2009

Inas mörka kolasås



I en kastrull, vispa:

3 msk kakao
4 msk strösocker
3 msk mörk sirap
4 dl mellangrädde
2 msk smör
ca 1 krm salt (smaka av med en halv först, och tillsätt lite mer om det behövs).

Koka upp under omrörning och låt puttra ett par minuter. Smaka av.
Red med lite maizenamjöl utblandat i lite vatten för att få lite tjockare konsistens om såsen är för rinnig.

Ta av från plattan och tillsätt 1-2 tsk vaniljsocker.

Häll över den varma såsen i en liten tillbringare och häll över rikligt med varm sås över lämplig glass.

Den här såsen räddar garanterat den tråkigaste av bigpackglassar.

9 kommentarer:

  1. Anonym07:12

    Jag VET att din sås är underbar, har smakat den!! :)

    Gu Ina, vilken fin logga du har fått! Underbart!

    Puss Milla

    SvaraRadera
  2. Åhh så fint du har gjort på din sida gumman, hoppas du mår bättre!

    Kram din Anna panna

    SvaraRadera
  3. Anonym10:48

    Åhh nej, gör inte så här Ina! Försöker att få ordning på matvanorna igen efter jul och så lägger du upp kolasås och tårtor!
    AAAHHHHHH!

    SvaraRadera
  4. Hej på dig!!

    Vad roligt att du har en blogg! Såg att det var nån som kommit in från din blogg till mig, så då blev jag nyfiken på vems blogg det var =)

    Du, den där kolasåsen såg inte alls dålig ut! *mums*

    Hur går det för dig med salsan?

    kram

    Anna

    SvaraRadera
  5. Milla: Tack! :-)

    Anna: Thänk joo! Jag mår bättre nu. Äntligen! Hur är det med er?

    Nilla: Hahaha. Det är då det gäller att ha karaktär och låta bli.

    Anna P: Halloj på dig! Jag har inte hunnit kommentera på din blogg ännu. Jättefin för övrigt.

    Salsan går skitbra. Skall börja med Cubana 3 nu snart. Dansar ni något där nere i huvudstan?

    SvaraRadera
  6. Anonym18:19

    Den där såsen verkar vara gudomligt smarrig... *hämtar haklappen*

    Skönt att du är piggare igen förresten!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Läcker logga, läcker sås och läcker glas, jag min hungriga stackare pinas av alla bakverk här.

    SvaraRadera
  8. åååh, gud vad gott det ser ut! Och vi som inte har någon glass hemma...

    SvaraRadera
  9. glass för tusan, inte glas...

    SvaraRadera