torsdag, januari 29, 2009

Hon köpte inte alls någon lyxvilla för 50 dollar!

Det är väl knappast en nyhet att Aftonbladet använder sensationella rubriker för att sälja, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta om de vet skillnaden mellan ljug och missvisande hittepå jämfört med att faktiskt skriva vad inslaget handlar om.

Att skriva "Hon köpte lyxvilla för 50 dollar!" och i inslaget berätta om en kvinna som köper en lott för 50 dollar och vinner huset som familjen lottar ut som ett udda försäljningssätt, är inte samma sak som att faktiskt köpa ett hus för 50 dollar.

Hänger man med det minsta i nyheterna och har läst om människor i USA som tvingas sälja sina hus till bottenpriser i dessa finanskristider så tror man givetvis att det är det inslaget handlar om, och inte något jäkla lotteri.

*hytter med näven*

5 kommentarer:

  1. Anonym15:10

    Som vanligt.

    Jag höll alltid Se & Hör som Sveriges främsta ljug & hittepåtidning förr men AB har gått om med hästlängder

    SvaraRadera
  2. Anonym22:23

    Right on!

    SvaraRadera
  3. Läst: Jag brukar roa mig med att gissa vad rubrikerna i t.ex Se och hör egentligen betyder. Det är faktiskt ganska underhållande.

    SvaraRadera
  4. jag är fånigt och lite sjukligt principfast och läser ingen form av skvallerpress vare sig det är kvällsblaskor eller veckotidningar. är irriterande stolt över mina principer såklart ;D

    det är också därför jag blev så lessen när jag förstår att "mitt" magasin Filter hämtar massa input från skvallerskiten på Flashback.

    underhållning är en sak. göttning i andras olycka en annan. jag har dock ofta svårt att se skillnaden i dessa sammanhang...

    förresten: du skriver ju så himla bra! blir skitglad varje gång jag kommer hit. lagom långa inlägg, perfekt för oss som har miljarders bra bloggar att följa :)

    tjo!

    SvaraRadera
  5. ullisen: Jag slukar både skvallepress och seriösa artiklar och tar de förstnämnda med en rejäl nypa salt och som underhållning och inte som någon sanning.

    Tack för komplimangen om mitt skrivande! Jag blir jätteglad. :-)

    SvaraRadera