lördag, januari 10, 2009

Ombytta roller

Sitter här och väntar på att svärfar skall komma och leka med barnen ett tag.

Maken är sjuk med någon slags influensa och beter sig som att han ligger på dödsbädden. Han är febrig, förkyld, har ingen aptit och klagar på att han har ont i hela kroppen. Idag är det dag fyra sedan han först fick feber och det har inte blivit ett dugg bättre, bara sämre, så jag gör allt markarbete här hemma med mat, barn och annat.

Jag erkänner att jag verkligen inte är van att ta hand om allt.
Jag har ju varit dålig i ryggen så länge att vi alltid har behövt kalla in förstärkning förut om D blivit sjuk, och då har inte arbetsbördan för mig blivit särskilt mycket större än vanligt.

Så det är ovant det här men nyttigt. Nu får jag känna på hur det känns när rollerna är omvända och det är han som ligger sjuk och jag som är frisk och gör allt jobb.

Förutom att jag är trött, så kan jag inte låta bli att reflektera över känslan att kunna ta hand om barnen. Att få känna små barnahänder runt min hals och ha en varm nyvaken tvååring i famnen utan att omedelbart tänka på hur ont det gör i ryggen är en enorm lycka.

5 kommentarer:

  1. Anonym13:25

    Har också haft den hemska influensan. Tar upp till en vecka innan den är ur kroppen (ringde till och med joursköterskan och frågade om jag skulle överleva...)

    SvaraRadera
  2. En bekant till mig låg i sängen med feber dag nio (!) sist vi pratade.

    SvaraRadera
  3. Är du bra i ryggen nu förresten? Har du gjort operationen?

    SvaraRadera
  4. Det låter inte lovande det där. Jag hoppas det går över fortare än så.

    Belle: Nej, det blev ingen operation. Jag har lyckats vända trenden själv och träna mig frisk så att jag slipper operera.

    Jag är faktiskt bara 25% sjukskriven nu, och om allt går enligt planerna så skall jag inte vara sjukskriven alls från och med mars månad. Wohoo!

    SvaraRadera
  5. Anonym21:28

    Huga - låter som om maken åkt på någon flunsavariant... _Hoppas han håller den för sig själv bara ;-)

    Skönt att ryggen håller!
    Ha en fortsatt trevlig kväll/helg!
    Kram

    SvaraRadera