onsdag, mars 25, 2009

Ljusets hastighet

Nu är det sådär igen. Mitt i natten. Det har passerat fler minuter än jag hade tänkt mig och jag borde verkligen ligga och sova.
Sömn är så överskattat, underskattat, nödvändigt, ont. Som mat och kärlek och en inkomst stor nog att ha råd att betala maten med i kassan på ICA.

Idag gick jag i solskenet och blundade. På väg till dagis skjutande på en alldeles för lätt, tom barnvagn saknade jag tyngden av min son i den.
De där sekunderna, minutrarna som går i takt med mina steg får mig alltid att sakna barnen mer, tills jag har dem nära. Den minsta klängande runt halsen, överöser mig med kärlek. Mellanbarnet som så gärna vill vara nära, men bara ibland. Han har inte sinnesro för kramar och jag saknar hans sjuårsarmar runt mig. Stora dottern som är så stor så stor. Jag minns så väl hur det var att vara i hennes ålder.
Om två veckor har femton år passerat sedan jag såg hennes bruna ögon för första gången. Jag var så rädd, så osäker, bara en tonåring själv med ett nyfött barn i mina armar på ett stort sjukhus utan minsta erfarenhet av hur man byter bajsblöja på en så liten, skör, vacker varelse. Mitt i natten stod jag där och visste inte om jag skulle våga be en sköterska om hjälp. Gud förbjude att de skulle se hur osäker jag var i all min ungdom.
Mest av allt minns jag hur jag desperat försökte gömma mina tårar efter att sköterskan utbrustit "Men har du verkligen aldrig bytt blöjor förut? Sånt där brukar ju komma med instinkten!" och jag insåg att min blöjbytesinstinkt tydligen saknades.
Så dumt.
Jag önskar att jag kunde ruska om den där sköterskan ordentligt och ta henne i örat. Nu när jag har tre barn och vet bättre.

Vacker är hon fortfarande mitt första största barn med sina bruna ögon. Vacker, smart, empatisk och självständig.

De senaste femton åren har verkligen rusat förbi med ljusets hastighet.

10 kommentarer:

  1. Men, va. Sa hon verkligen det?

    Man lär sig väl byta blöjor för att någon visar en hur man gör, det är knappast nån instinkt. Fast hon kanske förstod direkt hur allra bästa blöjbytarsättet gick till utan att ha sett det först, vem vet.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:06

    Fint skrivet Ina.

    SvaraRadera
  3. Anonym13:09

    Men! Sådär får man ju inte säga, i synnerhet inte i den positionen. Och blöjbytarinstinkt, vad sjutton är det? Det är tur att jag inte tror på sånt, för i så fall skulle jag definitivt ha bestämt mig för att moderskap är för andra kvinnor än mig. (Nu har jag ju inga barn, men jag hoppas att jag en dag får. Även om jag inte ens är överdrivet extatiskt förtjust i barn bara för att de är barn - men jag tänker mig att det är skillnad på egna barn och andras ungar...)

    SvaraRadera
  4. Din dotter är underbar.

    Måste bara få säga: Många barnmorskor är f*ttor. Empatiskadade småsadister med messiaskomplex.
    Jag menar verkligen det.

    SvaraRadera
  5. Fin text, puckad barnmorska!

    SvaraRadera
  6. Catarina: ja hon sa verkligen det. Hon lade dessutom till: "men har du verkligen aldrig bytt blöjor? inte en på någora syskon? eller kusiner? och så skakade hon på huvudet, suckade högt och himlade med ögonen precis som att hon tänkte "dagens ungdom, och allt ska man behöva hjälpa till med, och vad har hon nu satt sig i för situation flicksnärtan".

    Amanda: jag håller med dig. Barnmorska är verkligen ett yrke där man inte får bli hårdhudad och bitchig. Det är inte alls okej att behandla människor på det där nonchalanta sättet i det mest livsomvälvande ögonblicken i deras liv.

    SvaraRadera
  7. Jag menar att det är logiskt att människor med såna tråkiga tendenser söker sig till just ett sånt yrke. Hemskt men sant.
    Pedofiler vill givetvis jobba med barn - och gör det ofta. Beskäftiga sadister som går igång på att platta till människor i en utsatt situation söker sig ofta till vården.
    Inom handikappomsorgen har jag sett flera stridspittar begå rejäla övergrepp; slag & tjyvnyp.
    Väktare & ordningsvakter ska vi inte tala om.
    För att dom kan.

    SvaraRadera
  8. Ja så är det tyvärr. Det kommer alltid att finnas människor som har behov av att trycka ner andra för att må bättre själv. Det hemska är att de gör det på bekostnad av människor som är utsatta och försvarslösa. Hemskt.

    SvaraRadera
  9. Anonym08:34

    Vilke härliga ögon ;)

    SvaraRadera
  10. jag gick från leende tårar till arga tårar.. vilken människa säger sådär? hade hon sagt sådär till mig hade hon fått sina fiskar varma. förmodligen hade jag börjat stortjuta och frågat om hon tyckte det var lämpligt att säga elakheter till nyförlöst förstagångsmamma. morr.

    ps. jo. jag var trettiotvå när jag blev mamma. och hade kanske lite mer skin på min näsa än lilla ensamma du.. men oj så arg jag blir. usch.

    ps igen. nu kom jag bort ifrån att du skriver så vansinnigt vackert! tack för att du delar med dig!!

    SvaraRadera