söndag, oktober 05, 2008

Vad hade ni gjort?

Tänk er följande scenario:

Jag står på gymet och tränar. Ett par maskiner bort står en man, som jag inte känner, också och tränar.
Runt honom sprider sig en frän odör av svett. Efter en liten stund luktar det så starkt att jag börjar må otroligt illa och börjar kvälja. Jag måste avbryta mitt träningpass eftersom det inte går att träna i närheten av honom överhuvudtaget om man samtidigt skall kunna andas.

Jag har träffat honom på gymet vid ett flertal tillfällen tidigare och varje gång har det varit likadant. Jag går omvägar runt honom på grund av att han luktar så vedervärdigt. Jag har aldrig sett någon stå i en maskin precis bredvid honom och träna. Förmodligen undviker de honom av samma anledning som jag.

Vad hade ni gjort? Hade ni struntat i honom och undvikit honom. (Vilket är nästan omöjligt för att det står en odör runt honom överallt där han rör sig så att det knappt går att andas om man råkar komma närmare än tre-fyra meter). Eller hade ni tillslut sagt något? Vad hade ni isåfall sagt?

Jag känner att jag tycker att det är helt oacceptabelt att inte sköta sin hygien såpass hjälpligt att andra människor som faktiskt också betalar dyra pengar för att träna där kan göra det som vanligt. Han stör ju definitivt sin omgivning, på samma sätt som någon som skulle stå och tokskrika utan anledning i maskinen brevid. Så beter man sig ju inte. Om någon skulle stå och skrika skulle man utan problem säga till.
Nu är ju problemet lite svårare eftersom det enda han egentligen gör är att svettas och det är klart att man måste få svettas på ett gym. Det är ju det som är meningen. Men han kunde väl för bövelen använda lite deo, duscha och tvätta sina kläder emellanåt. För det är skillnad på att svettas och på att lukta så vedervärdigt att andra nästan kräks.

Kom igen! Vad göra?

10 kommentarer:

  1. Anonym21:21

    Jag skulle ev pratat med personalen så att det fick säga till...

    SvaraRadera
  2. Yes, håller med! Träningsmiljön är deras ansvar, så det är bara att säga till dem lite fint.

    SvaraRadera
  3. Håller med, prata med personalen det är deras arbetsplats och deras ansvar

    K

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka bra svar!
    Att jag inte tänkte på att prata med personalen.

    SvaraRadera
  5. Som ovanstående talare säger: Påtala för personalen! Det är sånt dom har betalt för.
    Vi hade en liknande situation på mitt gamla företagsgym, kom fram att killen inte brukade tvätta sina träningskläder. Personalen skötte det snyggt och killen kom t.o.m. och bad om ursäkt efteråt.

    SvaraRadera
  6. Han har faktiskt exakt samma kläder varje gång. Så jag gissar att det är där problemet sitter.

    SvaraRadera
  7. Anonym13:52

    Det är en sak för dom som jobbar där att ta upp det med honom. Tar dom inte det ansvaret så förlorar dom er som kunder.
    God hygien ska alla klara av att hålla.

    SvaraRadera
  8. Anonym15:16

    Jag håller med alla övriga - det ar min första tanke. DU ska ju inte behöva ta det med honom, det är ju faktiskt personalen där som får ta den "smällen"...
    Vissa människor har känlsligare näsor än andra. Min näsa KLARAR inte av doften av svettiga träningskläder och sura disktrasor - då dör jag nästan...
    Ofta brukar det ena (kläder) ofta få en odör som påminner om dusktrasan efter ganska kort tid utan tvättmedel. Sen fick jag ett tips om ett ensym som ska "neutralisera" den extrema svettlukt som faktiskt kan dröja sig kvar i kläder då man bara använder dem till att träna i. Känner en som har lite problem med det - VI vet ju att kläderna är tvättade men doften hänger ändå kvar...
    Detta ensym ska tydligen finnas i butiker som säljer dykutrustning...

    SvaraRadera
  9. Jag skall prata med personalen nästa gång.

    Och för att klargöra en sak. Det är inte så att jag är känslig eller petig. Att det luktar lite svett får man ju tåla ibland tycker jag. Men när det är av den omfattningen som det var/är för den mannen så är det ett ganska stort problem för fler än mig.

    SvaraRadera
  10. Anonym23:18

    Tror inte du är petig, för då hade du inte reagerat så här

    SvaraRadera