torsdag, juli 28, 2005

Trötta ungar

Mina ungar har vridit dygnsrytmen en hel del under sommarlovet. Lilleman som skall fylla fyra i höst går inte att få att sova före tio-elva snåret på kvällarna nu. Då sover han visserligen till nio-tio på morgonen också, så vi får sova ut hela familjen.



Att de är vakna sent, innebär förutom sovmornar också att de är duktiga på att gå en på nerverna på kvällen när man själv också är slut i huvudet och behöver lugn och ro.

Sambon ringde mig på mobilen medan jag stod och packade varorna på affären och tyckte att jag faktiskt kunde komma hem och ta över nu. Om inte ungarna bråkade med honom så bråkade de med varandra.
När jag kom hem mötte han mig i carporten med träningskläderna på, rök pyrandes ur öronen och en vild "jag måste härifrån nu"-blick. Inomhus krävde Lilleman att få ett russin innan läggdags, och i ett försök att vara pedagogisk hade pappa sagt att han minsann fick be snällt först, vilket han inte alls ville göra och istället wailade han "jag viillll haa ett ruhuussiin!!!" som om han vore Mariah Carey korsad med MA Numminen. Jättetrevligt.
Efter att mamma tog över och utlovade ett russin efter att pyjamasen var på så kom han med fladdrande ögonfransar och sa med sin gulligaste änglaröst: "Snälla Mamma, kan jag få ett russin?".

Det fick han såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar