måndag, november 26, 2007

Julstjärnor

Eftersom jag har mina rötter i finska tornedalen så är det ett måste att baka julstjärnor till jul. För mig är julstjärnor mer jul än vad pepparkakor är. Dessutom är de mycket godare.

Men det skall nämnas att det är viktigt att det är plommon i mitten och inte sylt. Julstjärnor med sylt är inte alls samma sak.


Det absolut enklaste sättet att göra julstjärnor på, som jag också gör nuförtiden är helt enkelt att gå in på närmaste matbutik och köpa frysta mördegsplattor, ägg, och en påse torkade plommon.


Hemma häller man plommonen i en kastrull med lite vatten och sätter på plattan. Sen får plommonen koka ihop på svag värme med rejäl omrörning lite då och då. Man kan göra plommonsmeten kvällen innan och låta den stå i kylen över natten och kallna om man vill. Det går bra vilket som.


Tina de frysta mördegsplattorna lite grann. och skär dem sedan i fyrkanter med en pizza slicer (rullkniv). Skär sedan in ett jack i varje hörn av fyrkanten. Sätt en klick plommonsmet i mitten och nyp ihop varannan flik så att det bildas en stjärna. Lägg på bakplåtspapper i en långpanna och pensla stjärnorna med uppvispat ägg. Grädda ca 8-10 minuter i 225 grader (eller tills de fått lite färg).


Klart!


7 kommentarer:

  1. ooooh, nu blev jag grymt sugen! Mommo brukade baka dem, på äkta vis med plommon :-)

    SvaraRadera
  2. Anonym12:53

    Tack för receptet. Jag trodde faktiskt du gjorde degen själv men där ser man... kanske tom en sån som jag kan göra det här:-)
    Funderar på en sak, ska det vara mördeg eller smördeg? Har aldrig sett färdig mördeg men det finns kanske...
    Hoppas att ni har det bra där uppe i norr, här lyser solen och det är en jättefin dag men ingen snö.

    SvaraRadera
  3. Jag ska helt klart baka julstjärnor i år, det är mina favvosar på julkakfaten också! Och nu vet jag ju hur man gör på riktigt, för mig har de bara mirakulöst dykt upp på fikabordet, oftast har någon tant i byn bakat dem. Men nu är jag ju själv en tant i byn, så det är bara att baka!

    SvaraRadera
  4. Anonym16:22

    Fascinerande att man äter julstjärnor i Tornedalen också! Annars är jag så van med att folk i Sverige inte ens vet vad de är. Här i Finland är de ju verkligen standardbakverk under december, smördegsförpackningarna får bilder av julstjärnor och det säljs färdig plommonsylt. Fast mamma bakar en annan variant - degen består av kvarg (i Sverige heter det tydligen kesella, men jag lärde mig på wikipedia att den svenska kesellan egentligen inte är riktig kvarg), mjöl och vetemjöl. Sedan en fyllning av ett i kokande vatten uppmjukat plommon. Vi praktiskt taget slåss om dem hemma varje jul...

    SvaraRadera
  5. esters mamma: Ja men det är klart attd det skall vara smördegsplattor. Tryckfelsnisse som varit i farten. ;-)
    Förut gjorde jag alltid smördegen själv, men nu när det är så otroligt lätt att bara köpa färdiga plattor på ICA så gör jag det istället.

    Lotta: Ja, och när man köpter färdigt så är det ju så enkelt!

    Ika: Mina föräldrar är båda från Finland så det är främst därifrån jag fått traditionen med julstjärnor. Men de bakas också i tornedalen, främst eftersom så många från svenska tornedalen har finska rötter eller är influerade sedan länge.

    SvaraRadera
  6. Anonym08:50

    Oj, vad enkelt att göra! Och det ser gott ut med... Kan nog bli något jag provar att göra nu till jul.
    Plommonröran torde ju kunna hjälpa till att sätta igång magen när man har frossat i all slags julmat framöver... ;-)

    SvaraRadera
  7. skulle ju dock inte köpa deg utan göra den själv så tack för receptet i alla fall :)

    SvaraRadera