lördag, november 24, 2007

Kondis

Vi tog till oss mod och dristade oss till att besöka det nyöppnade Toys'r'us. Vi var visst inte den enda familjen som vågat oss dit, för det var hysteriskt med folk och Storebror var inte på något bra humör alls. Nu bävar jag bara för att behöva åka tillbaka dit för att handla julklappar. Usch.


Jag lyckades faktiskt ta mig iväg och träna i eftermiddags och till min förvåning så märkte jag att min kondis har förbättrats en hel del. När jag började för några veckor sedan med gymprogrammet så kändes två minuter på nivå 1 på cross-trainern som en nära döden-upplevelse. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur andra orkade stå och pulsa i dem i över fem minuter!! Det kändes helt vansinnigt. För de som aldrig har provat en cross-trainer så kan jag meddela att det känns ungefär som att pulsa i djupsnö. Tungt med andra ord.

Idag blev jag positivt överraskad när jag utan problem pulsade tolv minuter på nivå 5!
Det går framåt! Självkänslan stärks och jag känner mig en aning mindre som en flodhäst.

6 kommentarer:

  1. Anonym23:03

    Jag sitter och bloggar med en till exnorrbottning och vi skriver om julfika från Norrbotten. Just nu så längtar vi efter anisbröd och julstjärnor. Vad bakar du som är expert till jul?

    SvaraRadera
  2. esters mamma: Julstjärnor är självklara. Och då måste det vara julstjärnor med plommonsmet i mitten, inte sylt. Sylt är att häda och förstöra julstjärnorna. :-)
    Annars självklart lussebullar. Fast jag gör lussebullar som vanliga kanelsnurror med saffransdeg och en fyllning av smör, socker, vanilj, salt och riven mandelmassa.
    Sen gör jag alltid egen chokladtryffel till jul. Det är så otroligt gott.
    Men det godaste av allt som man inte kan vara utan på julen är ris a la malta. Det är visserligen inget man bakar, men en riktigt bra ris a a la malta kan få vem som helt att smälta. Och den serveras alltid med hallonsås. :-)

    SvaraRadera
  3. esters mamma en gång till: tänkte tillägga att jag egentligen inte bakar så mycket specifika norrbottniska specialiteter till jul förutom julstjärnorna då, men när det gäller maten så finns det en sak som måste finnas på julbordet och det är kålrotslåda.

    SvaraRadera
  4. Anonym23:19

    du som har rötter från Finland...
    i tornedalen så finns det nåt som är bakat av smördeg som dom kallar bakelser *kommer inte ihåg vad det heter på finska eller meän kieli* ofta så är det sånt som serveras till dom som har diabetes annars så är det med pärlsocker på.
    har du nån aning om vad jag pratar om? den andra exnorrb är från Piteå och hon fattade ingenting.

    SvaraRadera
  5. esters mamma: hmmm... ingen aning. Måste luska lite.

    SvaraRadera
  6. Anonym17:13

    har du recept på julstjärnor? har fått en bakexpert som ska pröva :-)

    du kan maila mig på
    estersmamma at gmail punkt com

    tar gärna recept på den där *riktigt bra ris a la maltan* oxå

    SvaraRadera