torsdag, november 08, 2007

Punchrutor

Punchrutor, eller "Godaste långpannekakan" som det står i receptet hemma hos mig, är helt ljuvliga kakor med lite vuxen smak.

Med en botten som liknar kladdkaka, smörkräm med arraksessens i mitten och mörk choklad som ett täcke överst kan den få vem som helst att smälta.

För ganska många år sedan fick jag orginalreceptet av Anna, som förutom att hon är min stöttepelare och min brudtärna, och var den första som såg Storebror när han kom till världen, också är den som har bjudit mig på flest himmelska kakupplevelser av de jag känner.



Botten


4,5 dl strösocker

3,5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

6 msk kakao

225 g smör

2.5 dl vatten


Ta en bunke och blanda strösocker, vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao.

Ta fram en kastrull och koka smör och vatten.

Häll ner smörvattnet i de torra ingridienserna och rör om ordentligt.

Bred ut på bakplåtspapper i en djup långpanna och grädda 175 grader i ca 20 minuter.

Låt botten svalna.


Smörkräm

200 g smör

200 g florsocker

1 ägg

0,5 dl arraksessens


Vispa ihop mjukt smör med florsocker med en elvisp. Tillsätt ägget och sist arraksessensen. Vispa tills det är fluffigt.

Bred smörkrämen över den kalla kakan.

Ställ in kakan i frysen för att kallna och frysa till.


Smält 250 g mörk choklad och 4 msk cocosfett (eller neutral matolja) över vattenbad.

Bred på den smälta chokladen på den frysta kakan och jämna till eller gör mönster efter önskemål.


Skär den frysta kakan med vass varm kniv så går det lättast att få fina kanter. Skölj kniven med jämna mellanrum i varmt vatten.

5 kommentarer:

  1. Anonym12:17

    Tack så mycket för receptet.
    Är urusel på att baka men ska försöka lagom till jul. Kanske inte blir lika snygga som dina men du är ju proffs :-)

    SvaraRadera
  2. Anonym12:20

    Den kakan såg oemotståndlig ut, måste testas redan idag. Hittade hit via Nyligen.se och ville lämna ett avtryck. Trevlig blogg!!!

    SvaraRadera
  3. oooooh, måste baka! Jag som älskar punch också! :-)

    SvaraRadera
  4. Oh. My. God. Det där låter som nåt för mig.

    SvaraRadera
  5. Anonym09:49

    Ha ha tack så mycket för den berömmen älskade vännen min..:) Men dina kakor slår allt!! Mina kanske smakar gott men dina både smakar gott och är underbara att se på dessutom.. Som allt du i och för sej tar dej för att sätta i dina händer.. Kram Anna

    SvaraRadera