måndag, september 22, 2008

Big Love


Big Love fascinerar mig verkligen.
Det är bra skådespeleri och intressanta karaktärer i en för de flesta ovanlig vardagssituation. Bara tanken att dela min make med två andra kvinnor känns för mig galet svårt, och kanske blir krocken mellan mina värderingar och karaktärernas, en av de effekter som gör serien så intessant.

Tre kvinnor från olika bakgrunder svetsas samman av kärleken till samma man. Barbra Henrickson som spelas av Jeanne Trippelhorn gör en hjärtskärande roll som Bills första fru som efter elva års äktenskap och livmodercancer böjer sig för sin makes önskan att leva som polygamist på grund av hans religiösa övertygelse, även om det egentligen går emot allt hon själv lärt sig under sin uppväxt.
Nicki, fru nummer två, spelas av Chloë Sevigny som gör en fantastisk rolltolkning av den djupt troende polygamisten som är dotter till den religiösa korrupta profeten/ledaren Roman.
Margene är den unga, naiva, godhjärtade fru nummer tre och spelas av Ginnifer Goodwyn. Margene är en vanlig tjej som inte alls har religiös bakgrund, men som i sitt sökande efter trygghet och mening med sitt liv, går från barnvakt i familjen till fru nummer tre.
Sen har vi självklart Bill, som kämpar för att försörja sin stora familj med tre hus, tre fruar och sju barn i ett samhälle där hans livsstil är olaglig. Det skapar självklart en hel del problematik och konflikter både inom och utom familjen.

Det är ett komplext drama med mycket hjärta och humor som helt klart är värt att se.


Här kan du se mer om serien.

Och som vanligt är det HBO som står bakom. Jag är inte ett dugg förvånad.

2 kommentarer:

  1. Anonym14:32

    Hej vännen hoppas du mår bättre!
    Jag är helt enig med dej om Big Love, jag har t.o.m mailat och frågat SVT när den kommer tillbaka.. Och det blir inte förrän till våren... Hoppas helgen vart ok!
    Massor med kramar din vän Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg pressbild. Så subtil men ändå tydlig.

    SvaraRadera