måndag, september 01, 2008

Karantän

Herrejessus.
Båda ungarna i säng i tid, mätta och belåtna.
Strax före nio på kvällen hör vi en duns från övervåningen och därefter ett ljud som är svårt att missta sig på.
Storebror fontänkräks. Över hela sitt rum, hela hallen (inklusive den stora vita mattan) och hela badrummet. Det var länge sedan jag såg så mycket kräk på en och samma gång. (Det måste ha varit någon gång 1993 när jag var gravid och kräktes nudlar genom näsan kanske). Iallafall. You get the picture: jävligt mycket spya och en hysterisk sexåring.
Vi har tvättat och skurat med klorin, och de senaste tre timmarna har jag hållit hans panna med min ena hand och hinken med den andra. Efter femton spyor slutade jag räkna.
Nu är det lite lugnare. Nu kräks han bara en gång i halvtimmen ungefär. Hojtar kommandon "Mamma, håll hinken och min panna, jag måste kräkas!". Och sen sitter han där och hulkar magen tom, med det ljusa nytvättade håret doftande av balsam.

Jag drog iväg en sväng på Coop och handlade nödproviant ifall vi andra också blir sjuka. Jag undrar vad kassörskan tänkte när jag köpte sju liter proviva.

Shit. Nu spyr D på toa!
Jag mår lite illa jag också.
Nu är det bara att hålla tummar och tår för att inte minstingen också börjar kräkas inatt. Det klarar inte min rygg av.

5 kommentarer:

  1. Anonym08:36

    Rekomenderar ett dagisfröken knep för att slippa.... Svälj 7 vitpepparkorn hela med vatten, har dock funkat för mig i flera år. Lider med er.
    //Smurfjane

    SvaraRadera
  2. Anonym10:02

    Usch då - hoppas inte att ni alla går och blir kräksjuka... *ryser*
    Instämmer med Smurfjane - vitpepparkorn är kanon!

    Krya på er
    Kram

    SvaraRadera
  3. Anonym11:12

    Men herregud, era stackare hoppas du och liten klarar er och Fia såklart... Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Anonym11:38

    Ursh då.. inget trevlig. Som andra säger hoppas att lillen och du inte får magsjukan. Tur i oturen så är Fia hos oss nu. Hör av er om ni behöver hjälp med inhandling om du oxå blir sjuk. Nog ställer vi upp om det behövs.

    Hälsningar Anna BS

    SvaraRadera
  5. smurfjane: jag får testa det där med vitpepparkorn. Hörde om det när jag var gravid, men då funkade det inte alls. Det här är väl iochförsig en helt annan sorts illamående så det är värt att prova.

    kramgo: Nej, jag hoppas också det. Men jag förväntar mig inte att slippa.

    Anna: Än så länge mår Lillebror och jag okej. Vi håller tummarna och tvättar händerna.

    Anna BS: Ja, det är tur att hon är där och inte här. Hon kom förbi helt plötsligt på lunchen för att hämta idrottsbyxor men jag körde snabbt ut henne på bron och så hämtade jag byxorna åt henne istället.
    Snällt att erbjuda handling. Än så länge går det bra. Jag handlade igår så jag tror vi klarar oss. Men tack!

    SvaraRadera