tisdag, september 16, 2008

När man tackar gudarna för svensk sjukvård

Nu är jag hemma igen efter ett minst sagt oväntat insjuknande.
Jag hade haft mensvärk ett par dagar, men på söndag kväll efter middagen så fick jag rejält ont i magen. Magen svällde upp som en ballong och det gjorde ordentligt ont av och till.
Klockan två på natten hade värken eskalerat såpass att jag ropade på D som kom springade till hallen där jag låg på knä med vad som kändes som en kniv på höger sida i magen.
Vi ringde jourcentralen som tyckte att vi skulle åka in till sjukhuset direkt. D undrade om jag ville att han skulle ringa ambulans, men jag vägrade med orden "tänk om det bara är gaser? Jag vill inte åka ambulans bara för att en fis ligger fel.". Mamma kom och tog hand om barnen som sov och D körde in mig till akuten.
Efter diverse prover och undersökningar av kirurgen och gynjouren blev jag inlagd med rejält smärtstillande och dropp. Det gjorde helvetiskt ont hela tiden. Som att ha en kökskniv i magen ungefär.
Igår eftermiddag kördes jag till operation där de sövde ner mig, intuberade och öppnade för att se vad som var fel.
Tydligen hade det börjat blöda från högra äggledaren så att jag hade buken full med blod och det var därför jag hade så ont. Blödningen hade slutat när de öppnade, så de spolade rent och sydde ihop mig. Alla prover i övrigt var bra.

Idag har jag fått komma hem. Jag har två plåster på magen där de gått in och jag är öm och ordentligt utmattad. Men annars mår jag bra nu.

14 kommentarer:

  1. Anonym22:23

    Hu, vad otäckt! Men tur att allt gick bra. Hade de ingen förklaring på varför man börjar blöda från en äggledare?

    SvaraRadera
  2. Vad läskigt! Skönt att det gick så bra! Vilken läskig åkomma!!!

    SvaraRadera
  3. ika: Nej, de sade bara att det kunde hända ibland. De hade ingen närmare förklaring än så.

    belle: ja, det var skönt att det gick såpass bra som det gick.

    SvaraRadera
  4. Hej! Oj jag har råkat ut för det där men det hann aldrig gå sönder, jag hade ett utomkvedshavandeskap, men det blev operation och ärr på magen och en äggledare kort. Skönt att allt gick bra.

    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Anonym09:28

    Stackars liten... Men skönt att du är hel igen... krya på dig...

    SvaraRadera
  6. Anonym10:06

    Men gumman! Vad skönt att höra att du mår bra nu i alla fall. Ta hand om dig! Alla hälsar till dig härifrån.

    Kramar!
    Hanna (med familjer)

    SvaraRadera
  7. Nej fy så otäckt!
    Skönt att du är hemma och att allt verkar ha gått bra.
    Många krya-på-dig-kramar.

    SvaraRadera
  8. Anonym10:49

    *de-lurkar*

    Men hu! Och jisses så skönt att det verkar ha gått bra. Må bättre! *kramar*

    SvaraRadera
  9. Usch va otäckt.
    Krya på dig!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Anonym17:55

    Haksläpp!!! Har saknat dina inlägg. Skönt att allt gått bra och att du mår bättre! Kraaaaammm

    SvaraRadera
  11. Anonym16:19

    Huga! Inte skoj när sånt där händer - men skönt att det var något som "enkelt" kunde åtgärdas ändå. *kramar om*

    SvaraRadera
  12. Tack för all omtanke och krya på dig hälsningar. Det värmer i hjärtat. :-)

    SvaraRadera
  13. Usch vad otäckt! jag undrade just varför det varit så tyst! Krya-på-dig-kramar och sköt om dig!

    SvaraRadera
  14. Anonym08:34

    Men herregud! Tur att det gick bra trots allt! Krya på dig nu! Kram!

    SvaraRadera