fredag, februari 13, 2009

Det var en gång en doktor... men bara en gång.

Aaaaaaarrrrgggggggggghhhhhhhhhhhhh!!!!!!

Jag blir vansinnig på allt det här tjorvet med stafettläkare som de har på min vårdcentral.
Det är nya doktorer varenda gång, och när jag nu behöver ett sjukintyg för veckan jag var däckad av influensa/luftrörskatarr och käkade antibiotika, så är det världens mest komplicerade sak att få till eftersom doktorn jag träffade inte finns kvar, och är lika lätt att få tag på som om han flytt landet och sökt asyl på andra sidan jorden.

Så om jag hade lyckats komma fram under den helt nya doktorns telefontid, så hade han/hon fått skriva ett sjukintyg. Eller kan den doktorn det? Det vet jag inte nu eftersom jag aldrig kom fram och kvinnan i växeln sade att jag måste ringa doktorn (jag aldrig har träffat) själv och förklara situationen.

Det är sånt som kan få den mest luttrade friska människa att gå in i väggen av utbrändhet.

9 kommentarer:

  1. Anonym17:56

    Kan du inte gå till en privat vc? hermelinen finns dom kvar? där kanske läkarna jobbar längre tid...
    önskar dig all lycka i jobbsökeriet, önskar oxå att jag hade nån jag kunde tipsa om dig och dina talanger.
    trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Behöver du sjukintyg för att du var för sjuk för att söka jobb den veckan, eller hur funkar det? Ja, alltid skapar det arbetstillfällen för någon...

    Jag har aldrig ens bemödat mig om att få sjukintyg, men ingen har frågat efter det heller.

    SvaraRadera
  3. Kafka-känning, nån? sånt här kan ta den sista lilla musten ur en... blä!
    kryas!!

    SvaraRadera
  4. Anonym16:06

    Jag tycker också att du ska gå till en privatläkare. Ta med alla papper från den där vårdcentralen och tacka för visat intresse!

    SvaraRadera
  5. Den nya doktorn ringde faktiskt upp själv och fixade sjukintyg retroaktivt! Helt otroligt. :-)

    estersmamma: hermelinen finns kvar, men jag har faktiskt aldrig varit dit. Jag har också sagt att det börjar bli dags att ta sig till en privatläkare istället.

    Belle: Jag har jättefå a-kassedagar kvar att ta ut, och eftersom jag var sjuk i luftrörskatarr så sjukanmälde jag mig givetvis till försäkringskassan precis som man ska göra. Man ska inte anmäla att man är arbetssökande och man inte är arbetsför. Även arbetssökande har rätt till sjukpenning.

    Jag var alltså tvungen att få sjukintyg eftersom jag varit sjuk mer än 364 dagar de senaste 450 dagarna. Och tydligen har det ingen betydelse att det var ett helt annat sjuktillfälle/sjukdom.

    Så eftersom jag var sjuk och har så få dagar kvar att stämpla så sjukanmälde jag mig givetvis. Det var innan jag hade någon aning om att det exakt då hade gått fler dagar än vad man får vara sjukskriven utan att ansöka om förlängd sjukskrivning. Har jag tur får jag det beviljat.
    Det är byråkratiskt och krångligt. Den nya tidens försäkringskassa och regering. Halleluja.

    SvaraRadera
  6. Anonym10:03

    Har puttat iväg ett mail med en förfrågan till dig =D

    SvaraRadera
  7. jag har förstått att det är en del märkligheter med sjukreglerna. antar det finns nån logik bakom. som jag inte alltid ser?

    SvaraRadera
  8. ullisen: tanken är väl att sjukskrivna skall komma ut i arbetslivet fortare och att sverige skall ha färre långtidsjukskrivna och fler som jobbar helt enkelt. Reglerna och byråkratin är bara inte speciellt smidiga och vettigt uttänkta och många hamnar i kläm på grund av det.

    SvaraRadera
  9. jo. jag förstår som sagt tanken. men inte alltid hur det är tänkt att funka i praktiken. problemet är väl att det som i många fall ser grymt bra ut på pappret inte blir fullt så grymt när det flyttar ut i verkligheten. av olika anledningar.

    tack för gullig förklaring iaf!

    SvaraRadera