lördag, februari 21, 2009

Milk


På söndag är det Oscarsgala i Hollywood och Sean Penn är nominerad för bästa manliga huvudroll för sin rolltolkning av Harvey Milk i Milk. Förutom det så är den också nominerad i inte mindre än åtta kategorier, bland annat för bästa film, bästa regi, bästa klippning och bästa orginalmanus.

Men om man bortser från alla kategorier som filmen är nominerad i och deras prestationer, så är historien som sådan den mest intressanta i det här fallet.
Trots att jag givetvis inser att det finns en enorm mängd trångsynta människor världen över (och definitivt fler för trettio år sedan än nu) så kan jag inte låta bli att bli alldeles förfärad över att det finns de som verkligen inte tycker att alla människor skall ha samma basala rättigheter. Jag kanske är naiv, men jag kan för mitt liv inte förstå vad som motiverar dessa människor att kämpa emot med näbbar och klor för att försöka minska någon annans rättigheter till ett värdigt liv.
Jag häpnar, jag blir arg och jag blir ledsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar