torsdag, april 17, 2008

Att göra en Gwyneth

Katarina undrar hur jag gör "Gwyneth style" i photoshop.

Oj. Det var inte förklarat på en handvändning.

Jag har inget lätt filter som jag använder (men det finns säkert att ladda ner filter som "soft focus" eller något liknande om man vill ha lite romantiskt skimmer på enklare sätt). När jag jobbar så är det helt enkelt ett ganska noggrant hantverk får jag nog säga.

Vad är det jag gör då lite kortfattat? Jag fotar nästan enbart i RAW, och då måste jag börja med att öppna bilden och ställa in exponering, temperatur och ton. Jobbar i 16 bitar.

Sen börjar jag alltid med att beskära bilden och sedan fixar jag nivåerna, högdagrar och skuggor. Jag ändrar även färgbalansen. Tonar ner färgen där det behövs, förstärker på andra ställen. Byter ut färgen på vissa. Jag jämnar till huden, lagar och fixar till. Gör ögonvitorna vitare, fransarna mörkare, ögonen klarare, håret blankare. Jämnar ut bakgrunden och tar bort eller tonar ner sådant som stör. Gör bilden skarpare på vissa ställen och suddigare på andra. Jag skuggar och lättar upp och bränner på vissa ställen där jag vill öka exponeringen. Jobbar ofta i lager med olika delar av bilden innan jag i slutet lägger ihop alla lager.

Ungefär så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar