onsdag, april 30, 2008

Jag hoppar också på bok-enkäten

1. Vilken bok läste du senast?

Avslutade Shakespeare's Landlord av Charlaine Harris nyss. Just nu läser jag Snabba Cash av Jens Lapidus och Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson, parallellt.


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Efter Millenniumserien av Stieg Larsson blir det mest troligt Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist.

Jag har nästan alltid minst tre-fyra olika böcker som bara väntar på att bli lästa, så ibland är det svårt att välja (det är därför jag läser två samtidigt nu). Men om jag hittar en bra serie böcker så brukar jag fanatiskt plöja igenom allt innan jag går vidare på något nytt.


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Oj, ingen aning. Jag har aldrig reflekterat över det. Men jag gissar att det förmodligen finns fler kvinnliga författare eftersom jag gärna läser chick-lits och bra deckare.


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?

Bara om en riktigt bra bok börjar närma sig slutet. Då får jag ångest, för jag vill verkligen inte att den skall ta slut.


5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Tips från vänner, rekommendationer på nätet på boksajter. Skummar igenom alla nya pocketböcker på ICA när jag åker själv och handlar och har all tid i världen.


6. När blir en bok för lång?

När det känns som att den aldrig kommer någonvart. När det är förutsägbart, tråkigt eller när det blir så vansinnigt pretantiöst att det blir svårt att hänga med.


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Jag läser alltid engelska böcker på engelska och svenska på svenska. Jag börjar automatiskt översätta tillbaka till engelska om jag läser en engelsk bok som är översatt. Jag retar mig på översättningar och jag tycker att man känner språket och dialogen bättre i en bok om det är orginalspråk. Det är samma sak med film och TV. Jag har svårt för text på svenska och föredrar engelsk text eller helst ingen alls så länger jag fattar vad de säger. Ett undantag är t.ex The Wire där det är så mycket ghettoslang att text är nästan nödvändigt. Som här: en väldigt bra och rolig scen.


8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist.


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Ja. Ibland har jag börjat på böcker som har verkat väldigt intressanta, men om de är svåra att komma in i och jag känner att jag hellre gör annat än läser, då byter jag bok.


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Överrepresenterad: Chick-lit och deckare. Typisk girlie, girlie bokhylla. Men min mans krigsbiografier och "hur man överlever 150 dagar på arktis med bara en brevkniv"-böcker tar ganska stor plats också.

Och jag har verkligen inte en enda faktabok om ekonomi eller världsfinanser. Jag svimmar nästan av leda bara jag tänker tanken på att läsa en sådan.

1 kommentar:

  1. Anonym12:48

    Alla som gillar Stieg Larsson - missa inte det här sköna snacket om Stieg, Expo och hans böcker, med en av hans närmaste medarbetare och vänner.
    Förmodligen första gången man får veta lite matnyttigt om Stieg
    Som sagt, läs!
    Finns på

    http://www.barstol.nu/stieg/

    SvaraRadera