fredag, april 25, 2008

Lägg av med det!

Är det något jag avskyr så är det när folk kommer med följande kommentar:


"Men inte skall väl du gå ner så mycket mer nu va?!"


Varför säger man så till en människa som fortfarande väger åtskilliga (10-15) kilon för mycket? Är det för att man bara har känt personen som överviktig och tycker att det känns konstigt att se när denne går ner i vikt och faktiskt blir hälsosam igen? Eller beror det lite på att de själva tycker att de borde göra något åt sin egen situation och då när någon annan lyckas så kommer den svenska avundsjukan knackandes på dörren?


Jag vet inte. Men jag hatar det.

Bara för att jag lyckas gå ner i vikt så ger det inte andra rätt att uttala sig om hur mycket jag bör eller inte bör gå ner.

Bara var glad för min skull. Vilken vikt jag i slutändan skall landa på kan jag tänka ut alldeles på egen hand.

7 kommentarer:

  1. Anonym20:10

    Håller med! Jag verkligen hatar, hatar, hatar såna kommentarer! Jag har skrivit om det i min blogg också. Man bestämmer själv när man är nöjd!! Visst kan man säga att det syns att kilon har försvunnit men aldrig "nu räcker det väl" ich typ såna kommentarer.

    SvaraRadera
  2. Jajamän. Gäller egentligen alla positiva förändringar - då får man minsann veta vilka av ens kompisar & familj som är 'med' en & inte...

    SvaraRadera
  3. Anonym11:18

    Mmmm, det är sååå trist med såna kommentarer!
    Jag tror nog att det är den där svarta, krävande avundsjukan som kommer krypande...

    Jag är iaf jätteglad för din skull - jag hejar på dig hela tiden och håller tummen hårt!

    Ha en fortsatt trevlig helg - kram

    SvaraRadera
  4. Leen: Det är konstigt att folk reagerar så. Jag förstår inte varför man måste kommentera så negativt om något positivt.

    amanda: Jag håller med helt. Vissa människor klarar inte av att det går bra för andra. De drar energi ur andras olycka istället för att se bra saker som en inspirationskälla.

    kramgo: Tack för tummarna och hejaaropen. Det är ju så man vill bli bemött! kram

    SvaraRadera
  5. Anonym23:09

    Hm, jag trodde att det var en slags indirekt komplimang? Typ, vad snygg du är, jag tycker att du har gått ner (nästan) precis lagom mycket nu!

    SvaraRadera
  6. Anonym16:02

    Jag var ordentligt överviktig förut.
    När jag till slut tog tag i vikten gick jag ner 17 kg rätt snabbt. Jag låg precis på gränsen för normalvikt med min längd då och målvikten låg 7 kg bort.
    Jag fick jättemycket såna där kommentarer som: "Nu får du inte gå ner något mer i vikt, du blir för mager!"
    Och "du får inte gå ner mer nu, då blir det äckligt".

    Så vad ska man göra då menar de? Ska man trycka i sig skräpmat och snask och sluta röra på sig istället?
    Menm jag tror också att det hör ihop med att de inte är vana att se en smal/smalare.
    Trist bara att de tror att man inte kan tänka själv.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Jag tycker att det är extremt stor skillnad på att säga:

    "Vad fin du är. Jag ser att du har gått ner i vikt!"

    än att säga:

    "Men nu får du inte gå ner mer i vikt!"

    Får inte på vilket sätt då? Att jag blir ful om jag går ner mer till NORMALVIKT. Till storlek Medium?

    Det har iallafall jag svårt att ta om en komplimang, även om jag inser att inte alla menar något illa med det.

    Anna: Precis exakt så. Jag tror att de som säger så är så vana vid att se en överviktig att det blir svårt att ta på något sätt.
    Det är precis som att de i "all välmening" måste försäkra sig om att man inte bantar sig till ätstörningar när man i själva verket faktiskt inte ens är normalviktig ännu.
    Det är väl det att övervikten är den "normalvikt" som de såg förut.

    SvaraRadera