torsdag, april 03, 2008

Trailer i två versioner

Hela syftet med filmtrailers är givetvis att få oss att vilja gå på bio och betala för att se film. En trailer skall påverka oss och få oss att vilja veta mer om händelserna i filmen, men det är verkligen högst avgörande hur den klipps ihop för att resultatet skall bli lyckat.


Det här är en väldigt rolig trailer. En trailer till en av mina favoritfilmer, den gamla klassikern "The Shining" med fantastiska Jack Nicholson i huvudrollen. Den är riktig ryslig i verkligheten, men det kan man inte tro om man ser den här trailern där den ser ut som en romantisk komedi. Allt med klippning, val av musik och vad speakerrösten säger.




Här är orginaltrailern. Så som den visades på bio 1980.




Och här är en i nutida klippning. Den är visserligen hyfsat bra för att vara en hemmaklippning, men den har det klassiska misstaget: att visa alldeles för mycket av filmen. Han har klippt med lite av allt obehagligt i filmen, så att man efter att ha sett den här trailern nästan inte behöver se filmen längre. The Shining på 2 minuter och 19 sekunder men utan slutet, med andra ord.

3 kommentarer:

  1. Anonym18:59

    Såg den där "the shining" remake trailern förut och måste säga att den är vass. Visserligen så klipps den på ett roligt sätt men musiken gör verkligen allt. Skräckis utan musik är ingen skräckis :)

    SvaraRadera
  2. Fasen vilken koll du har, detta måste jag spana in när det inte är mitt i natten och folk sover omkring mig.

    D-jligt sexy ny bild förrästän.

    SvaraRadera
  3. Lusse: Jag håller med. Musiken gör hela filmen när det gäller skräckis. Jag har testat kolla The shining utan ljud och med ljud och det är en jävla skillnad. Om man tänker efter: en liten kille som cyklar omkring i en fullt upplyst hotellkorridor, det är inte obehagligt alls, om det inte var för musiken som stegras och låter riktigt obehagligt just när han skall cykla runt hörnet in i nästa korridor. Då väntar man bara på att det skall finnas något äckligt där.

    Amanda: Ja absolut. Mitt på blanka dagen är enda tillfället jag klarar skräckfilm nuförtiden. Jag har övervägt att ta en 5p kurs i skräckfilm också på universitetet så jag kan få en lite mer vetenskaplig analytisk inställning till skräckisar.
    Jag gjorde en analys på musiken i "The Others" för några år sedan när jag läste filmvetenskap, och det var faktiskt väldigt intressant och kul.

    Tack för komplimangen förresten. :-)

    SvaraRadera