måndag, april 07, 2008

Typiskt kvinnligt och manligt

När det gäller TV-program så är jag en riktig dramanörd. Jag älskar att bli indragen i fiktiva relationer. Kärlek, hat, avundsjuka, begär, spänning, you name it. Allt det där älskar jag.

Min man är inte riktigt lika begeistrad som jag. Han gillar visserligen också drama, som Lost, The Wire och Californication. Men annars är han en riktig dokumentärnörd.
Han spelar fanatiskt in alla dokumentärer som han vill se, och häromdagen när jag tittade igenom listan på hans inspelade program på hårddisken, så slog det mig hur olika preferenser vi har eftersom han gärna spelar in dokumentärer om stridspiloter, andra världskriget och liknande typiskt manliga dokumentärprogram.
Det är faschinerande att det främst är män som är så intresserade av att veta exakt vad som hände t.ex senhösten 1944, och hur diverse flygplan och stridsvagnar förändrade kriget för olika länder.

Sen erkänner jag gärna att jag också tittar på några av de där programmen, nämligen Stridspiloterna och Fredsstyrkan. Varför då kan man ju undra?

Svaret är enkelt: Jag gillar män i uniform av en helt annan anledning än min man.
Jag är i varje fall inte särskilt intresserad av den tekniska biten i krisgföring. Det kanske har med testosteron att göra.
Stridspiloterna i kanal5



De program jag hade spelat in var:


Förlossningskliniken

Barnmorskorna

Studio Belinda

Oprah

So You Think You Can Dance


Det fattas bara Martha Stewart och några kockprogram i min "dokumentärlista" så är den komplett.

Jag undrar hur många män som spelar in Barnmorskorna och Oprah. Jag gissar att antalet kvinnor är betydligt fler.

1 kommentar:

  1. Anonym10:22

    Jag är också en dokumentärnörd - men inte såna som handlar om krig och sånt. Nepp, här ska det vara allt som har med sjukhus och veterinärer att göra, samt poliser och mord och såna "trevliga" saker.

    Ha en fortsatt bra dag!
    Kram

    SvaraRadera