måndag, april 14, 2008

A perfect day

På väg hem från sjukgymnastiken idag går jag förbi H&M och ser den här klänningen. Jag strosar runt lite till och hittar ytterligare en klänning. Funderar ett tag och tar mod till mig innan jag vågar mig in i provhytten med två klänningar i storlek 42.

"Snälla, gode gud, låt den passa" tänker jag och minns hur jag förra sensommaren stod i exakt samma provhytt och grät för att storlek 48 satt som korvskinn och jag kände mig så groteskt fet.

En uppdragen dragkedja senare inser jag att klänningen är aaaningen för stor. Provar nästa. Samma sak.

Med bultande hjärta klär jag på mig, skyndar ut i butiken, och norpar åt mig det sista exemplaret av st 40 av Marimekkoklänningen, och en st 40 av den andra röda klänningen. In i provhytten igen, fort av med kläderna och kliva i den första klänningen. Sakta upp med dragkedjan.

Och den går hela vägen upp.

Klänningen sitter som gjuten.

Jag slutar nästan andas av lycka.

Fort tar jag av mig den och drar på mig nästa klänning.

Samma sak.

Den sitter helt perfekt.

Jag kollar prislappen, och ser storleken.

Storlek 38.

Trettioåtta.

Jag står i provhytten på H&M och gråter.

Den här gången av en helt annan anledning än för drygt åtta månader sedan.

Jag är fattig som en kyrkråtta just nu.

Men de där klänningarna skall jag ha.

Två konkreta kvitton på allt slit i gymet och all nyttig mat jag ätit.

12 kommentarer:

  1. Då är du smalare än jag :) Grattis!

    SvaraRadera
  2. Belle: Fast nu är ju det här en sanning med modifikation. Eftersom de är långklänningar som är tightast över och precis under brösten, så är det ju rent tekniskt DÄR jag har den storleken.
    Jag skulle aldrig i livet våga mig på att försöka klämma mig i en kjol eller ett par byxor i storlek 38-40 med min sladdermage.
    42 däremot går ganska bra.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt!

    Du jag norpar din lista förresten och länkar till dig om det är ok. Du får hojta annars.

    SvaraRadera
  4. Anonym07:53

    Grattis!!
    Jag blir lite avis eller nåt *suck* men tycker att du är fantastisk som har klarat av alla kilon trots allt jobbigt som du har samtidigt.
    Snart kommer du i byxorna oxå... :-)

    SvaraRadera
  5. Blir alldels tårögd av lycka för din skull. Gu vad du är duktig. Önskat att jag hade en uns av din kämpar glöd.
    Kramar Cia

    SvaraRadera
  6. Anonym08:33

    Grattis! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  7. lena: Tack! Det är jätteroligt. :-)

    Självklart är det okej att norpa listan. Den har jag norpat själv, och jag är pretty säker på att det är en översättning av en lista från USA som de hade med på Oprah i ett program som handlade om sexualbrottslingar och pedofiler.

    esters mamma: Tack!
    Jag blev också avis på alla andra förut som klarade det som jag inte själv klarade. Tills jag bestämde mig för att det var dags att sluta tycka synd om mig själv och göra något åt saken.

    Cia: Det är kluvet det där med att vara duktig för mig. Skall ta upp det i ett annat blogginlägg snart.
    Men tack!

    Leen: Tack! Jag såg dig på löpbandet i söndags. Bra jobbat själv hörru! :-)

    SvaraRadera
  8. Anonym09:43

    Åhhh, grattis grattis!!!
    Måste kännas underbart - jag beundrar verkligen din viljestyrka!

    Tänk om det kunde smitta av sig bara lite, lite, liiite grann... *L*

    Kram

    SvaraRadera
  9. Ååå. Härligt beskrivet.
    "Nothing tastes as good as slim feels, eh?"

    Mycket avis på klänningen.

    SvaraRadera
  10. He he Det är ju då man vill gå med klänningen utochin---så att folk kan se storleken TRETTIÅTTA liksom :-) Vad roligt! Just det där att känna sig bekväm med att prova kläder...ååh.

    SvaraRadera
  11. Anonym19:40

    Kul!!!

    SvaraRadera
  12. Fy vad stolt jag blir! Jättebra jobbat :o))

    SvaraRadera