lördag, september 23, 2006

Böter

Visserligen tycker jag att det är bra att det känns mer i plånboken om man kör för fort från och med den 1 Oktober, problemet med det hela är att det bara är fortkörare med låg inkomst som påverkas. Alla de som har råd med dyra fina bilar och har råd att köra för fort kommer ju att fortsätta att göra det. För de gör det ingen skillnad om man höjer böterna med 1000 kr eller dylikt.



Jag fattar inte varför vi i Sverige inte gör som i vårt grannland, där böternas storlek bestäms av storleken på plånboken, så att det känns lika mycket för alla.

Tjänar du mycket pengar så skall det svida precis lika mycket om du kör för fort som för någon som har mindre pengar i plånboken.

Det, om något, skulle väl få önskad effekt i trafiken på fortkörning.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, det hade varit en skitbra regel.
    Men åh andra sidan tycker jag också att det är frivilligt att köra för fort, också för folk med lite pengar.

    SvaraRadera
  2. Eline: jag håller med dig om att det helt klart är frivilligt för folk att köra fort, och det jag önskar är bara att även de som har "råd" skulle bli avskräckta att köra för fort. Det tror jag skulle vara väldigt bra för trafiksäkerheten.

    SvaraRadera