onsdag, augusti 13, 2008

Mat och träning

.attle undrade om jag kör GI diet så jag tänkte att jag skriver ett inlägg om det istället för att bara svara under kommentarerna.

För det första så räknar jag inga kalorier alls.
För det andra utesluter jag inte kolhydrater heller.
Men jag tränar ganska mycket.

Jag äter såhär:
Varje dag: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat.
Måndag till fredag är jag noga med vad jag äter såvida jag inte blir bjuden på mat eller det är något speciellt som att någon fyller år eller så. Då äter jag onyttigheter som alla andra.

Jag äter nästan alltid havregrynsgröt med lättmjölk och osötad äppelmos till frukost. Ibland fil och flingor, men det blir väldigt sällan. Har jag jättebråttomt dricker jag proteindryck och tar en frukt.
Mellanmål består ofast av frukt eller avocado eller kokt ägg. När jag tränar på dagen brukar jag dricka proteindryck till mellanmål istället.
Till lunch blir det rester från dagen innan eller något ihopslängt. Kokt eller stekt ägg, grönsaker, skinka eller räkor och yoghurt. Men jag kan lika gärna käka pasta med någon vettig sås. De dagar jag tränar mycket äter jag gärna kolhydrater både till frukost och lunch utan problem.
Mellanmål två blir likadant som nummer ett. Dvs frukt, ägg, grönsaker eller proteindryck.
Till middag blir det fisk, kyckling eller kött med lämpligt tillbehör. Jag äter pasta, ris och potatis men jag äter mycket mindre av det och mer av grönsaker och protein.
Halva portionen grönsaker är min gyllene regel.
På kvällen blir det gärna smoothie eller naturell yoghurt med bär och nötter.
Jag käkar gärna mörk choklad. Och när jag blir sötsugen brukar jag göra chokladmousse på lättmjölk och äta bär till.
På helgen äter jag vad jag vill. Vill jag ha en hel påse godis så äter jag det. Men inte varje dag.

Det viktigaste är nog ändå motionen. Att hålla igång och träna så att jag bygger mer muskler som gör av med mer energi.
Promenader, löpning, styrketräning, pilates, kickboxning, spinning och salsa ägnar jag mig åt mest. Jag tränar mellan två och åtta pass i veckan beroende på hur det känns och hur jag hinner.

1 kommentar:

  1. Tack för utförligt svar! :-)
    Jag tycker att det är intressant att se hur folk gör och äter :-)

    SvaraRadera