måndag, augusti 18, 2008

The Tudors vs The Other Boleyn Girl

Jag kunde inte låta bli att se The Other Boleyn Girl eftersom jag har fastnat i serien The Tudors som handlar om samma sak, dvs Henry VIII av England.

The Tudors är en riktigt bra serie, men jag blev grymt besviken över The Other Boleyn Girl. Trots en rollista med kända namn som Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana och Kristin Scott Thomas, gav filmen helt klart en förkortad och förvrängd (så vitt jag vet iallafall) bild av vad som hände i historien.

Dessutom gör Eric Bana inte på långa vägar en lika trovärdig och mäktig rolltolkning av Henry VIII som hunken Jonathan Rhys Meyers gör.


Så med andra ord. Skippa The Other Boley Girl. Ni kan se trailern nedan istället. Den visar nästan allt ändå och det räcker bra så.


Satsa istället på att se The Tudors.

1 kommentar:

  1. Anonym13:47

    Ah... nog är det sant att The Other Boleyn Girl var något av en besvikelse och den var alldeles för kort, knappt två timmar och den får historien som egentligen var var sexton år att framstå som max ett år.

    Men sedan är ju inte The Tudors fläckfri heller, skådespelarna är ofta inte lika de riktiga personerna för fem öre (Jonathan Rhys-Meyers må vara en bra skådespelare men utseendemässigt kunde han knappast vara mer olik Henry VIII), enligt mig är det alldeles för mycket smaklöst snusk och rent generellt märker man att det är handlar om underhållning, inte så mycket "historical accuracy".

    Fast samtidigt, även om Natalie Portman är min favorit av alla skådespelare där ute så är jag besviken på The Other Boleyn Girl - det är många fel i historien där också även om kläderna, skådespelarna och en del annat är bättre och/eller mer korrekt, mer eller mindre.

    SvaraRadera