söndag, december 07, 2008

Första hjälpen

Jag känner mig något mör idag. Har till och med träningsvärk i rumpan, vilket är minst sagt oväntat med tanke på vad jag gjorde igår.
Jag tillbringade en heldag på Röda Korset och gick kurs i första hjälpen och hjärt och lungräddning. Jag fick till och med lära mig att använda defibrillator, och just det var faktiskt löjligt enkelt jämfört med vad jag alltid har trott. Hela dagen var väldigt intressant och kul. Känns riktigt bra att få kunskaper i hur jag skall göra om jag någon gång mot förmodan skulle ställas inför en sådan situation där HLR behövs.
Till våren skall jag gå fler, mer ingående kurser.

Just nu håller jag på och röjer här hemma. Det ligger så mycket bråte överallt att det känns som att jag vadar i gamla räkningar emellanåt. Och det jävliga är att det tar sådan förbannad tid att rensa upp allt. Jag känner mig sur och irriterad på alla saker som tar upp sådan plats här hemma. Jag vill ha ordning och reda, men det känns helt hopplöst att ensam försöka röja upp. Jag hinner bara börja i ett rum och blinka till lite snabbt så ser det likadant ut igen. Ett mission impossible.

8 kommentarer:

  1. Anonym14:25

    Jättebra kurser som RK har faktiskt! Såna skulle alla människor gå tycker jag.

    Ja du, det där med att röja är ett kapitel för sig. Ni som är stor familj förstår jag har ett än värre h-vete än vi som "bara" är två pers... Men nu ska vi ju flytta snart så då får vi passa på att rensa och slänga/skänka/magasinera olika saker när vi tömmer lgh.

    Ha en fortsatt trevlig söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vinkar vinkar från den parallella världen i Piteå. 'Mission impossible' UJUJUJ.

    Hur gör alla andra, undrar jag? Men det ligger ju mig i fatet att jag hör till ekorrsläktet. Eller hamster.

    SvaraRadera
  3. kramgo: Ja, det är verkligen fantastiskt att det finns så bra utbildningar hos RK. Fler borde gå och lära sig. Jag önskar jag hade gjort det för flera år sedan, men bättre sent än aldrig.

    Terése: Skönt att höra att det finns fler som tycker att det är ett mission impossible att försöka röja upp.
    Jag är också en hamster och samlar på mig en massa saker och har svårt för att slänga; "de kan ju behövas en dag".

    SvaraRadera
  4. Anonym08:43

    Vad bra att de har utbildningar. Kostade det någonting eller var det gratist?? Har funderat länge men inte kommit till skott.
    Hoppas att ni inte fryser in nu när det är 18minus. Höll på att frysa av mig näsan i morse när jag gick med barnen till dagis/skolan. Tur att Jazper inte vill vara ute länge när det är så här kallt :)
    Ha det så bra / Anna BS

    SvaraRadera
  5. Anna: Det finns olika kurser (första hjälpen, första hjälpen och HLR, första hjälpen och DHLR osv), och om det kostar beror på vilken utbildning du går och i vilket syfte.

    SvaraRadera
  6. Anonym14:13

    Hej Ina
    Omkring hur mycket gick din kurs på? Undrar eftersom jag har en julklapp att hämta ut om den är för dyr så blir det inte den!! Ha det så bra/ Anna

    SvaraRadera
  7. Anna: Jag har inte betalat något. Jag håller på att utbilda mig till att bli första hjälpare, så jag kommer att jobba som volontär när jag sedan är klar. Det innebär att jag kommer att jobba gratis för RK vid olika tillfällen. Förutsatt att jag klarar behörighetsprovet alltså.

    Det enklaste är att du tar kontakt med RK och frågar om priser på olika Första hjälpen utbildningar. Det finns t.ex speciella kurser som handlar om första hjälpen och hjärt och lungräddning när det gäller barn, om man som förälder vill lära sig alltså. Jag är inte så insatt ännu, men på RK borde de ju veta. :-)

    SvaraRadera
  8. Anna:
    Här kan du läsa vilka utbildningar det finns.
    http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&Layout=Forsta_hjalpen_test&docid=1A58A21116065B62C12570BD0042CA16&menu0=2&menu1=1

    SvaraRadera