tisdag, december 16, 2008

Kaffe?

Idag är minstingen febrig så D vab:ar hemma.

Jag passade på att dra fram både piskan och stora godisskålen och så ömsom snärtade jag till och ömsom lockade jag med godisskålen tills han tog fram sågen och kapade draperiskenan i rätt längd och borrade upp den i taket. Endast ett år sent. Det går framåt!

Jag misstänker att kaffedrickandet har med saken att göra, att saker nu äntligen händer lite då och då på renoveringsfronten.

Från det att vi träffades och fram tills för ett år sedan ungefär så var både D och jag kaffehatare av rang. Sedan övergav han vår gemensamma övertygelse och sjönk sakta ner längre och längre i koffeinträsket. Så långt att han numera måste ha kaffe varje morgon för att överleva dagen.
Själv har jag stadigt stått emot den hiskeliga drogen, men D:s betydligt piggare uppsyn de senaste tolv månaderna (från "jag är så trött att jag döööööör. Jag måste sova, väck mig nästa sommar" till "jag måste ha en kaffe för att orka med den här dagen" får mig faktiskt att överväga dess positiva effekter och börja knarka den där vidriga drycken själv.

Jag måste bara hitta ett sätt att få i mig det och lära mig att gilla det lite i alla fall.

Någon som har några kaffetips?
Sorter, tillbehör? Hit me!

ps: "Mycket socker, mycket mjölk" duger inte. Det är inte tillräckligt bra ändå. Inte normalt kaffe i alla fall. ds.

14 kommentarer:

  1. Anonym21:38

    Hej vännen, testa med lite kardemumma i eller så köper du något smaksatt kaffe.. Det finns på Pentik med julsmak som är jättegott! Då tar man nån skopa av det i det vanliga kaffet...
    Hoppas att allt är bra, förutom lillebror.. Kram i massor Anna :)

    SvaraRadera
  2. Anonym21:59

    Chokladmjölk med en skvätt kaffe är inte fel!

    Eller en frappe.. mmmm...glass, chokladsås, grädde och kaffe... mumma!!

    SvaraRadera
  3. Gevalia Cappuccino med Tobleronesmak kanske kan vara en mjukstart? :-)

    SvaraRadera
  4. Anonym08:55

    Usch, fy, blääääh - kaffe är ju sååå himla äckligt! Finns ju annat uppiggande att sörpla i sig om det bara är det du behöver!
    Finns ju en hel massa på hälsokosten som är bättre än kaffe...

    Btw - du har en liten utmärkelse att hämta hos mig om du vill ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det behöver inte vara så att du ska mildra kaffesmaken. För mig var det precis tvärtom - svart kaffe började jag gilla innan jag gillade kaffe med mjölk. Fast jag har iof alltid gillat att doppa bullar och pepparkakor i kaffe så jag hade det nog i mig från början :-)

    Man ska väl inte förespråka att starta ett beroende, men testa ett smakrikt kaffe svart (om du inte redan gjort det förstås). Mina favoriter är Reko (Nordqvist tror jag det är) och Gevalias Ebony. Och så ska det vara rätt bryggt för att inte bli surt. Koka vatten i vattenkokaren (mät noga med en kaffekopp innan du kokar upp) och häll genom melittatratt direkt ner i termos. Mycket godare än kaffebryggarkaffe (mest beroende på vattentemperaturen tror jag). Antalet mått kaffe ska vara samma som antalet koppar, plus ett extra mått för kannan.

    Och nej, jag är inte alls överdrivet petig när det gäller kafferutiner ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack för alla tips. Jag skall se om något faller i smaken. :-)

    SvaraRadera
  7. Guatemalan elephant bean - Miss Universum av kaffebönor. Nötig, chokladig, rik.

    Färskmalda bönor, för cafetiere (kan heta presso-kanna? Enklaste & godaste sättet hur som helst).

    Vattnet får INTE koka, max 75 grader tippar jag.

    En halv tesked demerarasocker i en mugg. Skippa mjölk.

    SvaraRadera
  8. Anonym14:58

    Kaffe med el. utan mjölk är en smaksak, men till detta en riktigt god chokladbit, kladdkaka eller helst av allt tryffel!

    SvaraRadera
  9. Amanda: därom tvista de lärde. Jag har läst att de sura och lite trista smakerna i kaffet kommer sig av att de flesta bryggare inte kommer upp i tillräckligt höga temperaturer. Mellan 90 och 100 grader skulle jag säga är lagom, men smaken är som baken :-)

    SvaraRadera
  10. No no no
    Inte bränna kaffet!
    (testa själv i pressokanna - enorm skillnad)

    SvaraRadera
  11. Amanda: men det är skillnad på att använda presso och att brygga genom melittafilter. Melitta rules :-)

    SvaraRadera
  12. Ojoj, nu hetter det till här. Det är precis det här som är intressant! Så så, tillbaka till era kökslab små vänner och så provar ni ut bästaste sättet att göra kaffe på. Puss på er.

    SvaraRadera
  13. Ina: ja intressant nog är det sånt här som engagerar. Jag har aldrig haft så många kommentarer som när jag skrev om plättar och pannkakor :-)

    SvaraRadera
  14. Anonym12:21

    min sambo kunde inte förstå varför jag gillade kaffe. Men varje gång vi var å fikade "tvingade" jag honom att smaka på min latte. Efter något år så vågade han sig på att köpa en egen - en mildare form av Latte, såkallad Latte Macciato, "mjölk fläckad med kaffe" alltså. Sedan den dagen är han fast i "kaffeträsket" och dricker iofs inte vanligt bryggkaffe men har blivit riktigt påläst och gör alltid kaffet hemma hos oss i Moccabryggare...

    SvaraRadera