måndag, oktober 03, 2005

Natascha

-"Min kompis X tycker att Natascha är jättefin".



Sa min dotter häromdagen på Ica Maxi när vi gick förbi en tidning med Natascha Peyre på omslaget.



Jag: "jaså.. vad är det hon tycker är så fint då?"

Dottern: "jaa. hon tycker att det är så snyggt när hon är så där blond och har så stora bröst och sådär. Och så tycker hon att det är så snyggt när hon har sådär liten bikini som är som bara fyrkantig precis över brösten. Det tycker X är jättefint. Hon skulle vilja se ut som Natascha".



Åh herregud.

Min dotter är elva år. Hennes kompis är elva år. De är ELVA fucking år!!!



Aldrig har jag reagerat så starkt mot dessa silikonbimbos förut som nu när jag inser att min dotter och hennes vänner ser upp till dessa plastiga brudar och tror på fullaste allvar att det är ett realistiskt ideal.



Jag drog en djup suck där på Ica och hade sedan ett långt snack med dottern om silikonimplantat som spricker, amningsproblem, infektionsrisken, kostnaden, osv. För att inte tala om att INGEN människa ser ut sådär på riktigt.

Jag frågade henne om hon trodde att Natascha kommer att tycka att det är värt det om några år när implantaten måste bytas ut igen, när hon inte är lika ung och snygg längre utan bara plastig. När allt hon blir ihågkommen för och förknippad med är någon skandalös dokusåpa där hon framstods som årets största bimbo.



Vi pratade länge om Natascha och tjejer som hon. Som stackars Linda Rosing. Som inte förstod bättre än att värdera ett C-kändisskap mer än sina egna barn. Hur kommer Linda att må om femton år, när hennes egna barn är vuxna och hon är en skugga av sitt gamla plastiga jag.

Linda som hetsbantade i skvallerpressen för att bli snygg, samtidigt som hennes dotter inte ville veta av henne.


Jag säger inte till henne att det är sanningen. Jag säger att det är så vi andra ser dem. Det är så vi kommer att minnas dem.

De kommer att få kämpa för att skrubba bort bimbostämpeln resten av sitt liv.

Hur mycket är då femton minuter i rampljuset med minimal bikini värt?



Min dotter får absolut inte titta på Paradise hotel. Det är inte TV för barn.

Hennes kompis föräldrar spelar in programmet till sin dotter på video eftersom hon ligger och sover då och annars missar de vuxna intrigerna i årets mest omtalade såpa med vuxenrelationer gone bad.



Man häpnar.

4 kommentarer:

  1. Anonym22:39

    det är en skrämmande värld vi lever i när barn ser upp till plastbrudar och inte förstår bättre! jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som gör att världen går igång på dessa dokusåpor med plastmänniskor som gör allt för att bli ihågkomna.

    att barn ser upp till såna där fejkmänniskor är helt absurdt. vart är vi på väg egentligen?

    jag känner bara för att byta planet!

    SvaraRadera
  2. Anonym06:49

    Jag reagerar precis likadant! Tycker också det är konstigt hur dessa personer får så mycket plats i media...

    Min dotter (visserligen några år yngre än din) tyckte att hennes bröst såg ut som ballonger. Jag kunde hålla mig för skratt men när hon sa att hon nog fick passa sig så hon inte kom nära några nålar, då gick det inte längre...

    SvaraRadera
  3. Anonym10:23

    VA? Spelar in P.H åt en elva åring? P.H är för obehagligt för en mig att titta på, och jag skulle aldrig ens drömma om att låta mitt barn se det. Och don't get me started on alla plastiga bimbos som fyller spaltmeter efter spaltmeter i varje tidning som finns... det är så tröttsamt och ledsamt att man nästan bara vill gråta.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra. Dialog är rätt väg. Keep it up!

    SvaraRadera