söndag, oktober 09, 2005

Nåt annat som duger

Jag är så less på det här med vikten nu.
Jag måste verkligen ta tag i det. Ändå tänker jag hela tiden: imorgon börjar jag ordentligt. Jag är expert på att förhala saker jag borde göra.

Det sjuka är att jag egentligen inte alls tycker att det är jobbigt att äta nyttigare mat. Tvärtom. Jag får ångest varje gång jag äter en hamburgare eller annat slisk. Det känns inte alls bra. Och varje gång jag har gjort det så tänker jag "jahapp, det där var väl väldigt onödigt!". Och likförbannat så blir det så igen.



Jag tror felet ligger i bristen på planering. Jag måste verkligen sätta mig ner med familjen och tillsammans bestämma en veckosedel som vi sedan följer. Och då måste det vara maträtter som är nyttiga som sambon också kan laga.

Jag hatar när jag säger till honom att det minsann är hans tur att laga mat nu och det i stort sett alltid resulterar i:

1. Makaroner och micrade köttbullar

2. Ugnspannkaka

3. Hamburgare från grillen

4. Micrad havregrynsgröt (som jag är så jävla less på nu).



Och sen äter jag det bara för att jag inte orkar gnälla (-"du får väl hitta på nå't annat om det inte duger") och så suckar jag och käkar det, eftersom jag inte ids laga mat den dagen också.



Jag har funderat på att ställa fram ett halvt salladshuvud med en gaffel i till middag och säga:

-"Du får väl göra nåt annat om det inte duger".



I vilket fall som helst så skall jag tvinga ner familjen vid matbordet. Slänga upp de fyra receptböckerna från viktväktarna som jag har hemma framför honom och få honom att välja ut maträtter ur dem som han kan tänka sig att laga de dagar det är hans tur.

Då kanske jag slipper makaroner och köttbullar de dagar det är hans tur att laga middag.

2 kommentarer:

  1. Haha, gissa om jag känner igen det där med microköttbullar och makaroner. Snabbmakaroner. A i ett nötskal.

    SvaraRadera
  2. Att bryta vanor är svårt. Men du är på rätt väg med att planera matveckan. Man vet vad som ska göras, prylarna finns hemma. När ni inser att även smakar gott så får man väl hoppas att Sambon tycker det blir roligt att laga nyttig och god mat.

    Laga mat tillsammans om det går.

    SvaraRadera