onsdag, januari 30, 2008

...

Till dig som anonymt ställer dig funderande till hur jag med diskbråck klarar av att träna, men inte ta hand om mina barn.


Även om du har erfarenhet av denna sjukdom så går du inte i mina skor.

All träning jag gör, gör jag i samråd med läkare och sjukgymnast, som har ordinerat aktiv vila.

Jag har ont varje dag hela tiden. Jag har väldigt svårt att lyfta mina barn och göra saker som att plocka ur diskmaskinen, klä en vinteroverall på ett bångstyrigt barn, dammsuga, sitta, eller ligga längre stunder. Dessutom äter jag starka värktabletter dygnet runt.

Du som säger dig ha erfarenhet av denna sjukdom själv borde väl veta att vissa dagar är bättre och andra sämre. Under mina bättre dagar klarar jag mer, och under mina sämre klarar jag ingenting.

Varje dag får jag känna efter vad jag klarar av och vad jag inte klarar av. Varje dag får jag anpassa min träning till den nivå som fungerar. Men jag måste träna. Det är enda sättet att bli bättre på och det borde du veta.

T.e.x har jag nu under två veckor planerat att träna body pump på onsdagar. Ingen av dessa onsdagar har jag klarat av det. Det fungerar inte idag. Men jag gör min träningsplanering varje vecka, gör upp en plan och gör allt som står i min makt för att bli frisk.

Att lyfta och konka omkring på en 12 kilos bångstyrig ettåring hela dagarna är inte ett moment som jag klarar av. Att lyfta en femkilos vikt i varje hand (som inte gör allt de kan för att ta sig ur mitt grepp) 2x10 repetitioner några gånger i veckan på rätt sätt är en helt annan sak, och är dessutom den rehabilitering jag behöver för att förhoppningsvis snart kunna hantera min son också utan att hela tiden bli sämre av det.

Det är personer som du, som tror att du, bara för att du har upplevt hur det var för dig, vet och kan mer än vad mina läkare, min sjukgymnast och jag själv vet, (jag som lever i den här kroppen), som gör det så mycket svårare att hålla modet och orken och självkänslan uppe.

Jag förstår ärligt talat inte syftet med din inlägg. Är det att få mig att må dåligt över att jag kämpar för att bli frisk? Är det för att få mig att känna mig som en dålig förälder, för att jag inte klarar av att fysiskt ta hand om mina barn, men att jag klarar av att släpa mig till gymmet flera gånger i veckan av den enda anledningen att bli frisk och stark? Nu när det här är det enda sättet för mig att bli en så bra mamma jag kan.

Du gjorde mig ledsen, men jag tänker inte ha dåligt samvete över att jag tränar.

Jag tränar för att bli frisk, även om det gör ont att träna, för att jag en dag skall slippa ha ont i kroppen. Och jag tränar för att bli stark, så att jag en dag skall slippa ha lika ont i hjärtat som jag har i ryggen, för att jag just nu inte kan lyfta mitt barn.

7 kommentarer:

  1. Anonym13:45

    Hej!

    Läser din blogg regelbundet och har gjort det länge nu, vet eg inte hur jag halkade in här, men har aldrig "givit mig tillkänna" förrän nu - bra skrivet!! Folk som orkar klanka ner på andra borde verkligen lägga energin på något bättre!! Stå på dig, tycker du är tokduktig som tagit tag i såväl träning som kost. Fortsätt att kämpa på och bry dig inte om kommentarer som helt saknar grund!!

    SvaraRadera
  2. Anonym16:10

    Där fick jag svar med besked. Klart du inte ska ha dåligt samvete. Självklart ska du även fortsätta med träningen för bli frisk.
    Om dina läkare är så insatt i ditt problem förstår jag inte din oro inför läkarbesöken. Måste ju tvärtom vara skönt att kunna konstatera framstegen.
    Skulle inte vilja vara i dina kläder. Är ledsen över att ha upprört dig.
    Förlåt!!

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag accepterar din ursäkt.

    Det jag är rädd för är ju inte vad mina läkare säger, utan vad försäkringskassan säger, eftersom de nu inför hårdare regler. Och sen hör man ju överallt om att FK:s egna läkare brukar vara hårdare, och att sjuka inte får igenom sina sjukskrivningar trots att deras egna läkare har bedömt att de är för sjuka för att arbeta. Det är mest det jag är rädd för.
    Och som sagt... nu skall ju min läkare sluta på min vårdcentral, så jag har ingen aning om vem den nya läkaren är.

    SvaraRadera
  4. Nu fick du ju en ursäkt så jag sk ainte skriva vad jag tänkte skriva. Har ingen erfarenhet av diskbråck men nästan all sjukdom borde väl bli bättre om den blir behandlad? I ditt fall träning? Hoppas att FK fattar hur du mår, Kram!

    SvaraRadera
  5. Anonym19:37

    http://www.evanne.net/2008/01/30/inas-insikter/

    SvaraRadera
  6. Anonym23:59

    Jag uppfattade det inte som ett påhopp, utan bara som en oskyldig fråga som säkert fler haft på tungan men inte vågat fråga, då ämnet uppenbarligen är känsligt.

    Det är få friska människor som orkar träna så mycket som det kan uppfattas att du gör, när man läser din blogg.

    Det var väl jättebra att du upplyste frågeställaren och alla andra som undrar i tysthet om hur din värk fungerar.

    Varför tog du åt dig så?

    SvaraRadera
  7. Anonym09:42

    Tack för att ursäkten accepterades!
    Men, vi var visst fler som funderat.
    Den urspungliga "A nonym".

    SvaraRadera