söndag, januari 27, 2008

Nya matvanor

Jag är lite besatt av att äta nyttigt nu. Att äta bra mat.

Jag har slutat belöna mig själv med socker. Suget är borta.

Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat varje dag. Nu när jag har fått upp farten i träningen så skriker kroppen efter mat. Jag blir fort hungrig, det räcker inte att äta ett äpple till mellanmål, jag behöver mer.

Jag har dragit ner på saltet i maten. Jag har ökat på styrkan istället. Jag har börjat äta omega 3 tillskott, äter oftare fisk och vegetariskt. Och halva portionen mat består av grönsaker. Jag har börjat dricka mjölk igen. Ett till två glas lättmjölk om dagen. Jag dricker mycket vatten. Aldrig kaffe, mycket sällan alkohol (kanske totalt en flaska rödvin om året). Lightläsk ibland, men bara på helgen eller om det är något speciellt tillfälle. Jag vill inte dricka mina kalorier.

Jag har bytt ut all vanlig pasta mot fullkornspasta, vitt ris mot fullkornsris, vitt bröd mot osötat mörkt bröd.

Jag äter ananas istället för sötsaker. Ibland äter jag mörk choklad.

När det är kalas så äter jag tårta. Jag älskar tårta. Men jag känner inte att jag måste äta som jag gjorde förut. Förut när jag hade den där rösten i hjärnan som tvingade mig att äta socker trots att jag visste att det inte var bra för mig.

Jag är stolt som fan över att jag kommit över den där tröskeln. Att jag äntligen har tagit tag i det som jag har hatat i mitt liv i så många år nu. Vikten.

Den här gången vill jag komma i mål.

3 kommentarer:

  1. Du har ju kommit en bra bit på väg när du lagt om kosten sådär! Man blir mindre sugen på att återgå i gamla mönster då. Har maken kompenserat dig för chokladkakan än då? ;)

    SvaraRadera
  2. lena: han har inte kompenserat mer än att han har köpt en ny när jag var med på affären så det räknas liksom inte. Jag väntar fortfarande på den.

    SvaraRadera
  3. Du är en inspirationskälla Ina!

    SvaraRadera