fredag, juni 27, 2008

Alltid redo för bakning


Jag har en stark förkärlek till receptböcker. Särskilt sådana som har med bakning att göra.
I min hylla trängs engelska receptböcker som Marthas och Sweet food, med ursvenska Sju sorters kakor och en hel kaskad däremellan.
Jag knarkar recept mitt i nätterna som andra porrsurfar.
Jag bläddrar bland böckerna i bokhandeln och på nätet letar jag nya fynd.
Ofta hoppas jag att jag önskade böcker i julklapp eller i födelsedagpresent.
Men ibland blir begäret för stort och då impulshandlar jag någon ny fin receptbok.
Just nu väntar jag på att Leilas bok skall anlända i brevlådan.

Och det är rea följer alltid några receptböcker med hem.

Följande böcker står högt upp på min "vill ha"-lista.
Crazy about cupcakes
125 Best Cupcake Recipes
Mina fastrars mat: menyer från Maddaloni
Två systrars söta: 170 frestelser från The Cookbook Cafe
Vinterns söta
Långpannans lov
Bara bullar
Mauds bästa tårtor och pajer
Rutiga bakboken

Och den här boken går inte att hitta någonstans. Den har utgått och jag vill haaaaaaaaa den!

8 kommentarer:

  1. Å vad jag känner igen mig. Fluffins ser mysig ut, är det rödlök som garnityr?

    Då måste jag tipsa om vår favvo, inte med bakning men mat.

    Nigel Slater älskar kött, potatis och grönsaker. Är lite skönt dryg och gillar inte exakta angivelser, pill och prettomat; "Hallå, det är faktiskt bara middag at the end of the day", har gedigna grundkunskaper om hur och vad man ska köpa (tex örter, kött & fisk) & massor av andra bra tips. Tappade nyligen massor i vikt genom att bokföra allt han stoppade i mun under ett år och sedan - äta lite mindre, röra sig lite mer.
    Och så skriver han ganska så vackert.

    http://www.nigelslater.com/

    SvaraRadera
  2. Åh. Det låter spännande.
    Jag är ett stort fan av Nigella måste jag säga. Hon är också sådär härligt cool.

    Det är skivad cocos på fluffinsen.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:47

    Hej vännen som jag vet, så vet du att jag har den, du kan ju alltid kopiera från min.. ;)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Anna: Ja, jag vet att du har den. Det var ju där jag förälskade mig i den.

    Jag kopierar gärna lite recept från dig!

    SvaraRadera
  5. Anonym20:04

    Boken finns ju att köpa... väl?

    http://www.bokfynd.nu/9132332254.html

    SvaraRadera
  6. Anonym22:32

    Jag fick hem Leilas bok idag och den är verkligen fin, det finns en massa reept som jag längtar efter att prova. Fluffins boken är också en stor favorit hos mig, många bra recept. Sen är den ju snygg också!

    SvaraRadera
  7. sissa: Naj tyvärr! Den har utgått och står bara hånfullt med både på adlibris och bokus och så står det "DEFINITIVT SLUT".

    SvaraRadera
  8. Anonym13:38

    Piece of Cake har jag haft hemlånad, men hann inte testa den. Nu är jag iofs mer förtjust i att baka godsakerna och beundra dem på bild än i att äta dem - söt mat är oftast så menlös. Jag vill ha något matigt, salt och mättande istället...

    Ett tips är ju annars att hålla koll på begagnatmarknaden när det gäller fluffins. Kolla tradera, och så finns det nån svensk samarbetssida för antikvariat också... googla, så hittar du den säkert!

    SvaraRadera