söndag, juni 01, 2008

Att göra en bra musikvideo

...handlar inte alltid om hur mycket pengar, resurser och specialeffekter man har tillgång till.

Allt som oftast tycker jag att musikvideos är massiva produktioner med enormt mycket klädbyten, flashiga miljöer, specialeffekter, snygga tjejer som gnider sig mot dyra bilar i alldeles för lite kläder och ofta ganska tråkiga upplägg. Videos som inte säger mig någonting, och inte lämnar något annat än en lite övermätt känsla efter sig. Lite som när man hejdlöst har fortsatt trycka i sig godis trots att man började må illa för länge sedan.

Men ibland hittar man riktiga fynd på YouTube. Musikvideos som inte är artistens officiella men som verkligen står ut och är riktigt välgjorda och bra. Utan att det kostat massor med pengar.

Här är två musikvideos på samma låt, av olika personer.
Tänk vilken skillnad det blir i känslan man får av låten beroende på hur videon är framställd.
Vilken tycker ni bäst om?

Video A

eller Video B

Låten heter Let It Take You och kommer från Goldfrapps skiva Supernature.

2 kommentarer:

  1. Anonym08:54

    Video A tyckte jag bättre om. Den kändes mer äkta. Naturlig.

    Jag undrar om jag ska lägga ut filmen jag har i min mobil från min karaokekarriär i fredags på YouTube? Eller näää, jag tror jag skonar världen från det :)

    SvaraRadera
  2. leen: jag med. De passar bättre till låten.

    karaoke på you tube!! JJJAAAAAAAAAAAAAAAAA!!
    *ladda upp, ladda upp, ladda upp*

    SvaraRadera