torsdag, mars 13, 2008

Amerikanska pannkakor med dinkel



De här pannkakorna brukar jag vispa ihop och steka till familjen när det är bråttomt och jag inte vet riktigt vad jag skall laga. Ungarna älskar dem och eftersom de innehåller fil och dinkelmjöl så är de inte så onyttiga men väldigt goda.

Storebror fick pannkakor med sig i matsäcken till utflykten igår, och resten av dem gick åt till frukost och mellanmål. De går väldigt fort att steka eftersom de är tjocka. Jag brukar använda två stekpannor samtidigt så går det ännu fortare.


Receptet fick jag ursprungligen från Camilla för några år sedan, och jag tror att hon hade hittat den i någon tidning. Jag har bara modifierat det lite för att pannkakorna skall bli lite nyttigare.


Blanda ihop följande ingridienser i en bunke:

1,5 dl dinkelmjöl

1,5 dl vetemjöl med fullkorn

1 msk råsocker

1/2 tsk salt

1 tsk bakpulver

1/2 tsk bikoarbonat


Rör sedan ner:

3 dl filmjölk

1 ägg

1 msk flytande smör&rapsolja (det går lika bra med smält smör, men det går fortare och är enklare med flytande smör & rapsolja).


Blanda ihop till en slät ganska tjock smet.

Värm stekpannan och smält en liten klick smör eller smör&rapsolja. Klicka ut små rundlar smet med en slev i pannan. Jag brukar göra fyra åt gången i varje stekpanna. Gör så många som det ryms helt enkelt.

Ha inte plattan på för hög värme. Jag brukar grädda på 6:an av 9 nivåer.

Vänd pannkakorna när de jäst upp lite och det börjar bildas luftporer.


Servera med bär, sylt, socker, sirap, grädde eller glass. Jag brukar vispa grädde och blanda i tinade hallon och lite socker, så får de äta hallongrädde till. Annars äter barnen dem utan problem kalla utan något på till mellis eller i matsäcken.


På bilden har jag stekt dubbel sats smet. Det brukar gå åt hos oss när vi är fem i familjen som äter.

1 kommentar: