onsdag, mars 12, 2008

Man skall visst inte ropa hej...

...innan man är över bäcken.

Kl. 05:45, efter mycket vaknande och gnyende i timtal brakade det till i Lillebrors säng, och både jag och D vaknade av ljudet när han fyllde blöjan. Utöver blöjan bajsade han ner byxorna, tröjan, lakanen, täcket, kudden och spjälskkyddet. Som tur var hade vi plastfrotté över madrassen så den klarade sig. Så det var bara upp och hoppa, duscha bebis och byta kläder, byta rent allt i hela sängen och slänga in i tvättmaskinen. (Vilken lycka med egen tvättmaskin!!). Som tur var klarade sig Ankan. Vi tittade på varandra med en lättnadens suck, och D gick in i sovrummet för att söva om lillmonstret. Själv gick jag ner till köket för att steka pannkakor till storebror som skulle ha matsäck med sig till skolans skidutflykt idag.

Jag hann inte mer än blanda ihop halva smeten så ropar D från övervåningen: "Han har kräkts!!"

Oh no.

Upp med nya kläder, in med bebis i duschen, byta täcken, lakan, kuddar, och...OH NO! ANKAN! full med kräk!!!! Fan, fan, faaaan!!!

In med allt i tvättstugan, men tvättmaskinen var ju redan igång med bajstvätt, så Ankan får vänta.

Det tar två timmar för tvättmaskinen att bli klar, så när den första tvätten äntligen är avklarad och det är Ankans tur, så börjar Lillebror bli trött. Återstår alltså två timmar innan ankan är tvättad, men blöt.

Svårt beslut: skall vi försöka lägga Lillebror utan Ankan men med lilla Bebisankan (som är nästan likadan men mindre och lite hårdare), eller vänta tills Ankan är klar?

Operation: sövning inleds.


Lillebror: "AAANKAAAAAN!!!"

Pappa: "Här är lilla bebisankan"

Lillebror: "Neeeeeej!!! " Kastar bort bebisankan. "AAANKAAAAAN!!!"


Snabbspola framåt en timma: Sover Lillebror?

Nej.

Lillebror hulkar och är jättejätteledsen och trött: "Aaankaaaaaaaaaaaan!!!"


Ytterligare en timma senare: Sover Lillebror?

Gissa.

"AANKAAAAN!"

Efter två timmar och tio minuter är Ankan tillräckligt torr efter tvätten och bärs snabbt som attan in till Lillebror.

Fem minuter senare sover han.


Och nu, Nu inleds jakten på Ankans tvilling. Vi måste ha två, för det håller inte att bara ha en enda. Ankan följer med till dagis varje dag, och Lillebror kan inte sova utan den.

Någonstans därute i sverige i en leksaksbutik måste det finnas en likadan anka.

Ankan heter "Davy D Duck" och kommer från Anna Club Plush. Den är köpt på Barnens hus i Luleå, men här finns inte sådana Ankor kvar i rätt storlek. Den är ca 20 cm lång. Det finns en större modell i butiken här i stan, men det är ju inte samma.

Snälla, snälla läsare, Om ni snubblar över en Ankans tvilling någonstans, Så vill vi hemskt gärna adoptera honom. Vi betalar för ankan och frakten.

Hjälp oss! Pliiiiiiiiiiiis!!!!





WANTED: ANKA!

9 kommentarer:

  1. Anonym12:53

    mitt i allt elände så ler jag igenkännande :-)
    vi är hemma 3:e inskolningsdagen och ester har feber och... diaree.
    hon har en snuttefilt och inför dagisstarten så tänkte jag mycket på den och hur jag skulle göra. mardrömmen är väl att glömma den på dagis en fredagkväll! nu har jag delat den i två delar och hon verkar acceptera att den är smalare och i två delar.
    jag ska titta efter ankan men är inte så ofta på såna affärer
    hoppas att lillebror kryar på sig
    ps.klart jag kommer tillbaka :-)

    SvaraRadera
  2. Herregud, jag förstår verkligen hur viktigt detta är. Vågar inte tänka på vad som skulle hända om Alvins tvättbjörn försvann. Om du ringer Barnens Hus i Nacka och kollar om den finns där så kan jag åka och köpa den.

    SvaraRadera
  3. http://www.s-gregory.co.uk/product_list.asp?catid=3&records=3

    http://www.wildandwoolly.co.uk/product/1158

    här är länkar till ställen där de finns, så vitt jag förstår skeppar de utomlands! och jag håller ögonen öppna, Jag lovar!

    SvaraRadera
  4. Esters Mamma: Tack. Det är precis det jag önskar, att ni håller ögonen öppna, just in case!

    Helena: Jättesnällt av dig! Jag skall kolla upp och se om det finns. Det vore ju bra om den finns i sverige så jag slipper beställa från england, vilket verkar vara alternativet.

    Smul: Tack för länkarna!

    SvaraRadera
  5. Anonym10:29

    Hej vännen, jag är ledsen att det blev en sån fullträff med min present...:) Jag kikar också efter en till till lillemann...Denise har ju haft sin nalle och det är inte mycket kvar av den heller...

    Kramar till er alla från "skurken Anna "

    SvaraRadera
  6. Anna: Ja den var verkligen en fullträff. Han kan inte alls leva utan den. Ankan är lika viktig som mat och sömn.

    SvaraRadera
  7. Anonym13:54

    Åh vilka vackra bilder!

    SvaraRadera
  8. Jenny: Tack! :-)

    SvaraRadera
  9. Hej hej

    Jag förstår hur du känner dig när det gäller ankan jag har samma problem köpte två från bärjan nu e ena borta å har lyckats hitta den andra de gånger som min dotter Saga taååat den, tänkte höra med dig om du fått tag i någon mer anka å i så faöö var någonstanns e dessperat jag med efter lilla ankan. min mailadress är : baloos_post@hotmail.com
    mvh Anna

    SvaraRadera