fredag, mars 28, 2008

Förtal eller bara helt galen rappakalja?

Jag vet att jag skulle lägga mig. Men så hittade jag den här länken hos Tjockalocka och jag bara måste lägga upp den så att ni kan se vilka bisarra människor det finns här i sverige. Som den här bloggerskan som till synes helt oemotsagt verkligen förtalar förskolan och våra utbildade pedagoger, som iallafall på min sons förskola, verkligen gör ett fantastiskt arbete och ser till att han och alla andra barn har en väldigt trygg och stimulerande miljö att vistas i på dagarna.

Jag har enbart full tillit till pedagogerna på Lillebrors förskola.


Att mammor eller pappor väljer att stanna hemma med sina barn om de har möjlighet till det, det respekterar jag. Var och en gör sina egna val. Men det betyder inte att barn på förskolan på något sätt skulle ha det sämre än barn hos dagmammor eller barn som är hemma, för det tror jag verkligen inte ett dugg på.

Det kastas i dagsläget alldeles för mycket sten fram och tillbaka i föräldraläger och det debatteras vilt vad som är "rätt eller fel" när det kommer till hur våra barn skall tillbringa sina dagar, när vi istället borde stötta varandra och respektera varandra, hemmamammor som karriärkvinnor och alla däremellan.


Med det sagt, så tycker jag att Lidmans extremt onyanserade bild på dagmammor och hemmamammor kontra förskolan är så fanatiskt galen att jag bara vill ta tag i hennes axlar och skaka i henne lite vett.

Finns det verkligen människor som lyssnar på smörjan hon propagerar?

4 kommentarer:

  1. Hej Ina! När jag var liten var jag hos en dagmamma, det enda jag minns är tysta dagar, ingen syselsättning, en dagmamma som läser tidningen och klocka som tickar. jag svor när jag fick barn att jag aldrig skulle sätta mina barn hos dagmamma (självklart finns det bra dagmmamor herre gud) men jag hade ingen bra inte min bror heller... huvva. Mina döttrara har bägge gåttt på ett udnerbart dagis sina år innan skolan. De har ju växt upp där, tillbringat mer tid med fröknarna än med sina föräldrar pga jobb (tragiskt eller hur) men de har haft det underbart och de pratar alltid positivt om dagistiden.

    Kram
    katarina

    SvaraRadera
  2. Anonym09:25

    Jag är själv dagisunge och kan inte komma ihåg nåt negativt.
    efter 2 inskolningsveckor med ester på hennes nya dagis så är jag så imponerad! vilken lyx att kunna lämna sina barn till bra pedagoger som tar hand om mmitt barn på bästa sätt.
    Kör försiktigt och ha en bra helg.
    kram

    SvaraRadera
  3. Ja, du vet ju var jag står i frågan. ;-)

    SvaraRadera
  4. Ina det finns de som lyssnar till sådant där som Hemmaföräldrar skriver om. Men att prata om pedagogisk verksamhet och kanske inte ens förståv ad pedagogik innebär är lite farligt.

    Och den senaste tiden har jag börjat gå igång på de här påståendena om förskolor och personal som inget kan. MEN den verkligheten finns förstår jag även om jag faktiskt aldrig arbetat eller varit på en förskola där de vuxna inte brytt sig om barnen. Däremot kan jag ha stött på en och annan pedagog som varit ganska aningslös i sitt planerande av verksamhet men jag tror knappast att den verksamheten ändå varit sämre än de andra alternativ som finns i samhället.

    Som sagt lite lite analys och reflektion men roligt för barnen i de där sammanhangen.

    Ah well, jag har väl något att skriva om i kväll kanske :)

    SvaraRadera