torsdag, mars 20, 2008

Hur firar ni påsk?

Vi är inge vidare på det här med att fira påsk i vår familj.

Påskfirandet består oftast av att vi lägger våra förhoppningar på att bli hembjudna på middag hos svärfar med sambo någon av påskdagarna. I år blir det nu på lördag. Han ringde ikväll och vi drog en lättnadens suck över att få åka dit och käka påskmiddag och slippa ta tag i det själva.

Jag vet inte varför jag är så avig.

Jag älskar att laga julmat och midsommarmat och allt möjligt. Men på påsken vet jag inte riktigt vad jag skall laga.

Ägg?

Och sen då?

Idag var jag så otroligt less och slut att jag slängde in potatisbullar och köttbullar en kvart i ugnen. Sen var middagen klar. Alla var överlyckliga utom jag som fick lite ångest av att äta så onyttigt. Men jag orkade verkligen inte göra något annat.

Jag har suttit under kvällen här nu och tittat på "Monicas Mat" på 4:an. Hon har hysteriskt påskpyntat kök/studio. Vad vet jag. Men det ser ut som att någon har kräkts ut kycklingar och påskpynt i hennes kök. Hon envisas dessutom med att pilla in mat i gamla äggskal som hon färgat. Herregud. Har inte människan något bättre att göra med sin tid?

Men maten ser god ut iallafall.


Här hemma har vi inte en endaste liten kyckling i sikte.

Jag tänker drista mig till att köpa påskägg med påskgodis till kidsen imorgon. Men det räcker.

Påsk för oss är vita drivor med snö, strålande sol och skidor. Inte plastkycklingar.

6 kommentarer:

  1. Gah, har samma problem med påsken. It sucks!

    SvaraRadera
  2. "Hon envisas dessutom med att pilla in mat i gamla äggskal som hon färgat. Herregud. Har inte människan något bättre att göra med sin tid?"

    Ha ha ha ha.

    SvaraRadera
  3. Ett tips, som inte direkt är påskrelaterat, men funkar bra eftersom det är lamm, är Jamie Olivers femtimmarslamm.

    Ja. Fem timmar. Men det är superlätt att göra, lägg en lammstek och massor av goda rotsaker i en form, på med en flaska vitt vin och in i ugnen på låg temperatur i fem timmar.

    Det blir... fan-tas-tis-kt!

    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=8321&tlfo=0

    SvaraRadera
  4. Helena: Ja, visst är den hopplös påsken.

    Amanda: Man kan ju nästan tro att hon får betalt för det. ;-)

    jennie: Det måste jag absolut testa! Tack!

    SvaraRadera
  5. Anonym12:03

    Som vanligt jobbar jag storhelger. Det är helt okej. Påsken betyder absolut ingenting för mig.

    SvaraRadera
  6. Leen: Det betyder väl åtminstone mer pengar i plånboken om man jobbar påsk. Det är väl positivt. :-)

    SvaraRadera