söndag, januari 22, 2006

And the coundown continues

5 dagar kvar.




Vaknade på morgonen och det första jag kom att tänka på var att jag inte får glömma bort att betala räkningarna.


Sambon ligger fortfarande och sover, bara jag och sonen är uppe. Det snöar ännu mer idag och förutom att jag skall hämta mina minneskort på posten så tänker jag verkligen inte vara utomhus någon längre stund.





Jag hann inte packa alls igår. Sambon köpte två ryggsäckar på öppet köp som han sen har lastat med allt tungt han kunde tänka sig och som han sen växelvis bar omkring på. Ännu har han inte bestämt sig.

Vi storhandlade på Ica Maxi igår så nu har vi middagar varje dag tills vi åker, och det känns otroligt skönt.



Läste om sjukvårdskort från Försäkringskassan?!? det hade jag helt missat. Skall man ha det med sig eller??



Nej, nu är det bäst jag sätter igång. Jag tänkte ju bli rödhårig idag också.

4 kommentarer:

  1. Om du reser INOM EU/ESS ska du ha med dig sjukförsäkringskort. Du kan också ha rätt till vissa sjukförmåner i länder utanför EU/EES-området (ex Thailand). Det gäller de konventionsländer som Sverige har avtal om sjukvårdsförmåner med.
    I konventionsländerna gäller inte EU-kortet. Istället krävs att du kan visa upp svenskt pass eller ett särskilt försäkringsintyg från Sverige. Intyget kan du få hos Försäkringskassan.

    SvaraRadera
  2. Sorry! Jag klipp och klistrade för snabbt här ovan. Thailand har vi INTE konvention med. Då gäller istället följande:

    Om du blir sjuk i ett land som Sverige inte har något avtal med kan du inte få dina kostnader ersatta, vare sig från Sverige eller från det land du vistas i. Det är då viktigt att du har en privat reseförsäkring som täcker kostnaderna för sjukvård.

    (Hämtat på www.fk.se om du undrar)

    SvaraRadera
  3. Tack Petra för informationen!!

    SvaraRadera
  4. Sådan den nu var....lätt förvirrad! ;-)

    Men....vassego! :-)

    SvaraRadera