torsdag, augusti 11, 2005

Fjällen

Det finns de som åkt till fjällen sedan de var bebisar. Jag är inte en av dem. Trots att jag är uppväxt i Norrbotten, med Luleå som det längsta söderut jag någonsin bott, så hade jag tills i våras aldrig varit till fjällen. I slutet av april fick jag se fjällen live för första gången när vi åkte till Tärnaby över en helg och det var heeelt underbart! Så lycklig på snowboarden har jag nog aldrig varit.

Hursomhelst, om ett par veckor så skall jag och sambon ut och fjällvandra. Andra gången för honom, första gången för mig. Det känns spännande som tusan. Kommer det att ösregna? håller ryggen? Vad ska vi bära med oss för mat som inte väger så mycket? Med tanke på att min rygg är så svag så får min starke karl bära det mesta av mat och tält och liknande. Tur att han går på gym.



Nu droppar det in mail och små meddelanden via skype från sambon titt som tätt. Jag tror inte det finns någon annan som blir lika besatt av att hitta de bästa möjliga prylarna till bästa möjliga pris som han. Just nu är de två stora frågorna; Vilket tält är det bästa till bästa pris? och Vilket liggunderlag skall man ha?

Det skall kännas och klämmas och läsas recensioner och testresultat och surfas hit och dit innan han kan bestämma sig. Jag nöjer mig oftast med i stort sett första bästa grej som verkar bra, till skillnad från honom. Men då brukar han å andra sidan hitta bättre grejer, så jag har lärt mig att ta det lungt, avakta och låta honom reka läget färdigt först. Inga impulsköp här inte.

Det ska bli otroligt kul att åka iväg bara han och jag. Lite vuxentid ensam bland bergen. Jag längtar! Säg vilka småbarnsföräldrar som inte skulle må bra av det.

1 kommentar:

  1. Anonym15:20

    Hej, vi kom just hem från fjällen (Vuoggatjålme) och det var hur bra som helst. Hoppas det blir lika bra för er. Men alltså: folk som tigger pengar i Luleå?! I´m stunned!

    SvaraRadera