tisdag, augusti 09, 2005

Ont i hjärtat

Ända sedan i tonåren har jag med jämna mellanrum fått en kraftig stickande smärta i hjärttrakten. Det kommer och går och ibland kan det går flera månader mellan gångerna och ibland kommer de oftare. På senaste tiden har jag känt det ganska ofta. Helt plötsligt kommer en skarp smärta, det känns som att någon hugger in en kniv i hjärtat på mig, och jag blir helt oförmögen att göra något alls och kan bara hållan andan och vänta på att det går över, vilket det brukar göra inom en minut eller så. Det är obehagligt.




För tio år sedan ungefär så minns jag att jag hade dessa smärtor så mycket en hel dag på jobbet att jag fick åka in till akuten för ett EKG. Väl där, hade de gått över, och det syntes ingenting konstigt på EKG:t. Men jag har alltid undrat vad det kan vara.




När jag var i Göteborg i juni så hände samma sak när vi satt och åt middag på Liseberg. Kalle och Mickey tittade skräckslaget på mig medan jag satt och tog mig för hjärtat och höll andan. Jag berättade att jag brukar få sådär ibland och Mickey frågade mig lite närmare om saken och berättade därefter att hennes syrra har MVP och att hon trodde att det är det jag har.

Jag ska till doktorn på återbesök för ryggen i slutet av månaden och tänkte att jag skall ta upp det då. Min familj tycker att jag ska gå till doktorn så fort som möjligt. Men jag tycker att jag kan vänta några veckor tills jag har tid. Det skulle vara väldigt intressant att få veta om det kan vara MVP jag har. De beskrivna symptomen stämmer verkligen med hur jag upplever det.

2 kommentarer:

  1. Anonym23:02

    Hej Ina! har läst lite i din blogg. Det kanske är panikångest du har? Det kan ge symptom som liknar dina; problem med magen och andningen, smärta över bröstet.
    Jag har nämligen lidit av samma symptom. Hur som helst, ha det jätebra! Elizabeta.

    SvaraRadera
  2. Anonym04:15

    Dammit Irina, du kan ju inte sitta och få en hjärtattack på vägen till sthlm. Till doktorn NU, och därmed basta!

    SvaraRadera