onsdag, augusti 17, 2005

Schlagervibrato? Ge mig motgift någon, fort!

På sjukgymnastiken där jag tränar dånar alltid radio rix i högtalarna på gymmet. Det gör mig helt skogstokig ibland.

Jag har alltid med mig min egen mp3 spelare när jag tränar och jag blir helt vansinnig när jag hör Shirely Clamps stämma vibrera igenom den spännande boken jag lyssnar på.



Shirley Clamp förresten. Jag har kommit på vad det är jag inte gillar med hennes sång. Hon har visserligen en sjuhelvetes pipa, men förutom att musiken sucks så är det det där oändliga vibrerande wailandet jag inte klarar av. "Att ääää(lägg in ett massivt vibrato i rösten här)lska dii(och en gång till)iiig.. den du äää(och igen)ääär.....". Jag står inte ut. Måste människan medvetet få rösten att vibrera varje gång hon sjunger en lång vokal bara för att hon kan?

Carola lider av samma problem. Plus att hon visksjunger ena stunden sådär "gulligt" (urk) för att i nästa ta i med vibrato för kung och fosterland, bara för att hon kan.

Nej fy fan. och måste jag lyssna på Helena Paparizou en gång till så kräks jag.



Min favoritsångerska för tillfället är KT Tunstall vars fantastiska röst på den underbara låten "Refugee" av Oi Va Voi är helt magisk. Då reser sig håren på mina armar. Av lycka. Gå in på deras hemsida och få ett smakprov på första sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar